lördag 4 januari 2014

Beteende


Igår när vi var på gymnastiken pratade jag en stund med G, Claras terapeut. Jag berättade att Clara har börjat släppa taget och sakta och försiktigt tar sig från en möbel till en annan alldeles själv. Där på gymnastiken vågar hon dock inte släppa taget ännu, och då kom dom där tankarna igen att hon kanske inte litar riktigt på G...
G berättade att hon och F (Matildes terapeut som nu slutat) hade låtit tjejerna leka/arbeta tillsammans med en liten kille sista gången innan nyår. Clara hade haft jätteroligt och var väldigt social med pojken. Matilde däremot struntade helt i det andra barnet och ville inte ens gå i närheten.
Jag har funderat en del på det där tidigare. Det är ofta så att Matilde inte bryr sig om andra, utan hellre leker för sig själv. Det är heller inte alls länge sedan som hon själv började komma till oss för att sitta i knäet eller gosa en stund. Tidigare var hon inte alls intresserad av det (eller i alla fall väldigt sällan).
Sen tänkte jag på när vi träffar det andra tvillingparet.. Då brukar hon ju faktiskt vara ganka aktiv och leka med framför allt S.
Kanske är hon bara blyg och vill kolla in nytt folk först? Eller så är hon inte road av att leka med barn i sin egen ålder? (Dom andra tvillingarna är ju 4 år äldre..)
Tror jag ska ta upp det här med barnens neuropsykolog nästa gång vi är där, och höra vad hon tror om det.


2 kommentarer:

  1. Intressant iaktagelse, men många barn är inte intresserad att leka med andra barn utan leker själv parallellt med dem, först vid ett par års ålder väcks "behovet" att interagera har jag hört/läst någonstans... Önskar er en fin dag! KRAM

    SvaraRadera
  2. Alexander, min mellangrabb hade inget intresse alls av att leka med andra barn när han var runt den åldern som din dotter är. Han var så nöjd med att bara sitta och leka för sig själv. Först när han var runt 3-4 började han vara road av det. . Det är så olika, Samuel och Ida däremot älskade att vara med andra barn.

    SvaraRadera