tisdag 22 juli 2008

Tisdagstema - Tro

Hit kommer lokalbefolkningen dagligen för att offra blommor, tända rökelse och be. Det ligger mitt i en stor korsning i centrala Bangkok (mellan skytrainstationerna Siam och Chit Lom) och trots dess läge så infinner sig ett otroligt lugn och en sorts andäktighet så fort man kliver igenom grindarna. Luften är tjock av all rökelse och doften från blommorna och även om här alltid är mycket folk så är allt väldigt lugnt. Det är ingen stor plats, bara en hörna i en korsning, men det finns ändå mycket vackra saker och detaljer att titta på. I den bakre delen, under ett tak, kan man njuta av att titta på ett tiotal kvinnor som utför den traditonella thaidansen. Mot en liten donation kan man få sätta sig på en pall framför dansarna en stund. Jag vet inte säkert, men fick för mig att det var någon slags välsignelse. Eftersom det är så många som kommer hit och offrar så blir altaret snabbt överfyllt av blommor och jag såg att det fanns personal som enbart arbetade med att ta bort blommor och rensa i faten för rökelse för att hela tiden lämna plats åt nya. Det var fascinerande att ställa sig lite åt sidan och bara titta på allt.
Förutom att det är en mycket viktig plats för stadens invånare så tyckte jag att det var en skön plats för en en stunds eftertanke och en stunds andhämtning från det omgivande kaoset.

För fler tolkningar av tisdagstemat tro, klicka här

4 kommentarer:

  1. Intressant! Dels din berättelse men även tanken på hur de utövar sin tro mitt i lunchrusningen (tex). Inte kan jag se många svenskar stanna till vid ett altare på väg till jobb. Å andra sidan har vi inte heller så många religiösa vardagliga ritualer i det svenska religionsutövandet, eller? Bra eller dåligt?

    SvaraRadera
  2. En annorlunda tro för oss, men helt vanlig för dem. Fin tolkning. KRAMEN!

    www.tematoken.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Fin bild på något vis. :o)

    SvaraRadera
  4. Underbart! Tänk att vara där och få uppleva detta :). Fin bild. Grattis till ditt nya jobb!!! Kram

    SvaraRadera