torsdag 15 maj 2008

Sopsorteringen har kommit till byn

E Viva! Vår gata har fått sopsortering! Det var väl inte en dag försent med tanke på vilka sopberg det finns här i Italien… Igår när vi var på väg ut såg vi de plötsligt… De olikfärgade soptunnorna! Bara sådär liksom. Inte som i Sverige där man fick massor av information i brevlådan ett bra tag innan projektet genomfördes om vad som ska slängas var. Nejdå, pang på rödbetan bara! Det kommer nog att ta ett tag innan det blir ordning på det där skulle jag tro. Jag hoppas bara att uppsamlingen är sorterad också så att inte allt hamnar i samma container…
Igår åkte vi till ett köpcentrum i Giarre ( ca 2 mil härifrån). Förut hette det Emmezeta och var supertråkigt.. De hade inga fina saker alls, det var oftast ganska stökigt, priser saknades eller var helt fel (visade sig det när man kom till kassan) och så vidare och så vidare, men nu har man bytt ut alltihop till en kedja som heter Conforama istället. Det var en glad överraskning. Massor av fina saker, inte alltför höga priser och det fanns verkligen allt till hemmet och trädgården. Klädavdelningen hade försvunnit, men det var inget jag saknade.. ;o) En trevlig detalj var att det fanns pappkassar istället för plastpåsar! Första gången jag ser pappkassar på ett sådant ställe här på Sicilien. Jag köpte en massa nya blommor till trädgården, 2 st små solljusdrivna lampor också till trädgården och dynor till köksstolarna. Idag har jag tillbringat hela dagen i trädgården med att rensa ogräs och plantera, så nu är jag dödstrött… Tyvärr är jag inte ens färdig med hälften av trädgården…
Eftersom det blev ganska sent innan vi kom hem bestämde vi oss för att stanna på en bar och köpa med oss lite “tavola calda” ( betyder rent ordagrant varmt bord) eftersom vi var för trötta och hungriga för att ställa oss och laga mat.. Det blev en siciliansk klassiker, arancino. Arancino är en friterad risboll med köttfärssås och ost inuti. Hemskt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar