söndag 24 augusti 2008

Fototriss - En låt

Jösses, vilket svårt tema det var idag. Jag har funderat och funderat hela morgonen, men nu kom jag på något ;o)
Det handlar om en italiensk låt, mycket populär även i Sverige i slutet av 80-talet. Den deltog i Eurovision Songcontest och kom trea 1987.

Den handlar om fiskare, om folk som har "il sale nei capelli" (salt i håret)...

... och om kärleken till havet....

En av stroferna lyder "Noi, prigionieri in questi grande cittá" (vi, fångar i de stora städerna).
Kan du gissa vilken sång det är?

Gör det inte för lätt för dig, försök att komma på det själv först innan du sätter igång filmen ;o)



19 kommentarer:

  1. Den kunde jag!!Med hjälp av Dina ledande ord!
    Underbar tycker jag!

    Kramen //annette

    SvaraRadera
  2. Italienska??? Imponerande!!! Älskar dina bilder...känner riktigt sanden mellan tårna och vill beställa en gelato..
    Erika

    SvaraRadera
  3. Jag kunde. Jag kunde. Jag kunde. :) Kanske beror på att det är en av de få låtarna på italienska som jag kan. :D

    Mysiga bilder.

    SvaraRadera
  4. Oj, den låten har jag missat. Fin!

    SvaraRadera
  5. Nä den där låten har jag gått helt förbi mig tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Gillar alltid dina bilder, men detta kunde jag inte klura ut. Fin låt.

    SvaraRadera
  7. Har gissat rätt, tack vore dina utmärkta ledtråd. Fiskebåten på första bilden är min favvo.

    SvaraRadera
  8. hade ingen aning om låten :P
    Bild 2 gillade jag mest!
    ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Denna har jag aldrig hört.. Schysst tema och kul grej.. ;-)

    SvaraRadera
  10. JA, ja, ja... jag kunde den!!!

    SvaraRadera
  11. jag kunde den..tack vare dina ord vid bilderna..men så sköön! både låten o dina underbara foton!
    Kramis

    SvaraRadera
  12. Synd. Jag kunde inte den låten fastän jag funderade ett bra tag. Vackra bilder som får en längta till sommar NU./Lis

    SvaraRadera
  13. Den här klarade jag inte, får skylla på att eurovision songcontest aldrig varit min grej ;) Men annars är Italien inte fel och bilden på båtarna på stranden får mig att längta dit!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Ja med hjälp av dina kommentarer om 80-tal och italienska, så kunde jag det med! Härlig låt, och härlig lite hes röst.. och fina bilder som illustration!

    SvaraRadera
  15. Åh - vackra bilder och ett vackert språk... men den kunde jag inte men när jag hörde låte så klart att jag nynnade med! Härligt!

    SvaraRadera
  16. Den tog jag direkt! Var lite av en favorit hos mig, jag älskar språket och att låten sjungs av en italienare med raspig röst gör den bara bättre:-)
    Härligt val av låt! Kram Ninni

    SvaraRadera
  17. Fina bilder. Hade ingen aning vilken låt det var...

    SvaraRadera
  18. Underbar låt du valde. Gissade direkt vilken det var. Men så kan jag ju texten utantill också och dina hjälpande ord gjorde det ju glasklart vilken det var. Ser att du bor nere på Sicilien. Visst är det en underbar plats. Bodde i Giardini nästan 10 år på 80 talet och nu åker jag fram och tillbaka som en jojo från Öland ned till Sicilien. Om några veckor åker jag ned igen för att kika på lite hus. Vi har äntligen bestämt oss för att köpa något eget. Kan inte bo hos vänner hela tiden. Om du går in på min blogg och hemsida hittar du lite bilder från Sicilien. Kanske vi kan ses när jag åker ned.

    Ciao Annika

    SvaraRadera
  19. Japp! Gissade rätt. Tog det på första bilden :)

    SvaraRadera