söndag 30 november 2008

Fototriss - Trappor

Santa Marias trappor startar från Palazzo Senatorio och leder upp till Caltagirones domkyrka. Den byggdes 1608 för att förbinda stadens religiösa maktcenter med den civilas.
Alla de 142 trappstegen är smyckade med majolikakakel och den 24 juli varje år när stadens helgon San Giacomo firas arrangeras tusentals små ljuslyktor i trappan för att skapa ett mönster av ljus och skuggor.

En liten trappa i byn Forza D´agro här på Sicilien.

Trappan som leder upp till Castellet i Castelmola..

Fler trappor hittar ni på Fototriss

18 kommentarer:

  1. Ååååhhhhhhhh, inte kan jag välja en favorit. Så vackra trappor, alla tre! Ha en bra dag! /Anette

    SvaraRadera
  2. Jag anar en viss mjölksyra i benen efter den första trappan :)

    SvaraRadera
  3. Härliga trappor som andas historia på olika sätt. :-) Du skriver fint om dem. Den understa har jag själv "travat" i! Undrar om det är satt i system att många kyrkor i Italien kräver trappklivande för att nå? Ett sätt för prästerna och påven att bevisa att tron är ansträngande, kanske.
    Favorit i din triss blir Castelmolatrappan som går genom grinden. Snyggt djup i bilden och mandelvinsminnen ;-)

    SvaraRadera
  4. Vackra trappor finns det uppenbarligen på Sicilien och snygga bilder har du tagit.
    :-)

    SvaraRadera
  5. Du har alltid så fina kort som passar till Fototriss. Alaska är inte gjort för temorna so far...Vi har knappt några trappor här av någon vidare värst skönhet. :oP
    Första är min favvo, för den är så låååång. ;o)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker verkligen om alla tre bilderna i din fototriss! Men den sista blir ändå min favorit här hos dig!
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Otroligt vackra trappor!
    Trots den fantastiska mosaiken i den första, så vinner den tredje mitt hjärta.
    Kanske för att jag också minns hur vacker utsikten är?

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder!Mosaiken på trappstegen gillar jag. Något som piggar upp en när man går uppför:) Men det är den andra bilden som fängslar mig mest, kanske för att man kan ana att det finns en vacker utsikt där borta mellan husen. Fint perspektiv!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Underbara foton!! Svårt att välja när alla är så härliga!! Måste jag så blir det 2:an som är speciell fast jag kan inte förklara varför!! Kanske nåt med det trånga och pittoreska!! Må gott i advent!

    SvaraRadera
  10. Kanon vackra bilder, kan inte välja mellan 2 och 3 :)

    SvaraRadera
  11. Här var det en samling med vackra trappor.
    Väljer nummer tre som favorit.

    Ha en bra dag.

    /Zippo

    SvaraRadera
  12. Hej.
    Vackra trappor i din triss.
    Får nog plocka ut nummer tre som favorit.
    Synne.

    SvaraRadera
  13. Jättefina trappor! Bild tre har det där lilla extra i mina ögon och blir därför min favorit :)

    SvaraRadera
  14. Tre mycket vackra trappor! Min favorit blir den lilla anspråkslösa trappan på mitten bilden! Önskar dig en trevlig första advent borta på Sicilien! (Firar man det där?) =) /maria_6909

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder men den första måste nog bli min favorit

    SvaraRadera
  16. roligt tema och otroligt fina bilder. Jag har en god vän från din ö, och han har gjort mig sögen på ett besök, pluss att jag gillar maten där nerifrån..

    SvaraRadera
  17. Snygga trappbilder alla tre. Den som är överst i trissen ser något kämpig ut. :-)

    SvaraRadera
  18. Det var väldigt vackra trappor alla tre, så det är svårt att välja. Men den sista är nog allra finast, där man känner att man vill gå in genom den fina grinden.

    SvaraRadera