måndag 16 februari 2009

trivagos veckotema - Park/botanisk trädgård

Veckans tema i trivagos sevärt är park/botanisk trädgård.
Fler som deltar hittar du här.



Den botaniska trädgården i Taormina ligger en bit ifrån centrum och det bidrar till att det är så tyst och lugnt. Det första man ser när man kommer in genom huvudentren är en söt liten staty som föreställer ett nyförälskat par på en parkbänk. Bästa tid att besöka parken är på våren, i maj eller juni, då det blommar vackert i alla rabatter. För ovanlighetens skull på Sicilien så är här bra skyltat och i stort sett alla växter och träd har små skyltar bredvid sig som berättar om växtens namn och ursprung. Om man går till vänster när man kommer in genom huvudentren så kommer man bort till de underliga byggnaderna som byggdes för fågelskådning. De är helt gjorda i trä och har verkligen en speciell arkitektur. I denna del av parken finns också en liten lekplats för barnen. Längre ner i parken finns flera monument över de soldater från staden som förlorat livet i olika krig och går man ända ner till "kanten" av klippan så får man en fantastisk utsikt över Naxosbukten och vulkanen Etna.
Odlingarna är indelade i olika kategorier, här finns en del med olika träd, en kaktusplantering, en avdelning för exotiska växter med mera.
Hela parken är full av höga träd som ger behaglig skugga under sommaren och det finns gott om bänkar där man kan sätta sig ner och ta en paus och njuta av blomprakten som finns här.
Förr i tiden fanns det ett cafe längst ner i parken på klippkanten och det är lite synd att det inte är öppet längre, för bättre utsikt än så kan man knappast få till sitt kaffe. Det finns numera ett annat cafe vid en av ingångarna, men det ligger precis vid en förbipasserande gata och utsikten är inte lika vacker härifrån.

8 kommentarer:

  1. Vackert!
    Vad jag skrattade när jag läste att det var bra skyltat :) Det hör inte till vanligheterna i det här landet!

    kram

    SvaraRadera
  2. Vad vackert. Trodde inte det var Italien innan jag läste texten. Det ser så orientaliskt ut!
    Det finns inget bättre än att inta sitt kaffe med utsikt - så det lät väldigt dumt att ta bort det cafeet tycker jag...
    Nu fick du mig iaf kaffesugen. Får väl stå ut med min gamla vanliga utsikt - men solen lyser iaf in gnm fönsterna idag :)

    SvaraRadera
  3. Jag trodde först att det var bilder från någon av dina resor, men tji fick jag! Verkar vara ett ställe värt att åka till, om jag nu någon gång råkar ha vägarna förbi.
    Kram ☺
    Ps. Kaffet kanske jag kan ta med mig. Det vore ju synd att inte kunna fika på en så vacker plats.

    SvaraRadera
  4. Täom man fick besöka alla de fina plaster du visar upp...

    SvaraRadera
  5. Åh vad vackert! Jag älskar botaniska parker och trädgårdar, även om de är fulla med äckliga småkryp! :) Älskar grönska! :)

    SvaraRadera
  6. precis där gick jag för en vecka sedan! taormina var helt underbart. alla dessa gator. åh! när jag får tid ska jag lägga upp lite bilder och skriva om hur det var där.

    SvaraRadera