torsdag 5 mars 2009

Rött regn

I natt har vi haft oväder här på citronodlingen. Det regnade, blåste och åskade en himla massa. Vindarna kom från Afrika, och när de kommer därifrån för de ofta med sig fin, fin sand från Sahara som gör att allting blir täckt av ett fint, rostfärgat damm som sätter sig som berget på balkonger, trappor, utemöbler, bilar... ja, på precis allting och det är svårt att få bort det. Fördelen med vindar från Afrika är förstås att temperaturen stiger, i alla fall den här årstiden, på sommaren är det verkligen inte roligt, då känns det som att befinna sig i en varmluftsugn.
Idag har det varit lite lugnare. Det blåser fortfarande, men inte så kraftigt som det gjorde i natt och det har inte regnat mer än några stänk då och då.

8 kommentarer:

  1. Rött regn har jag också varit med om. Alla bilar och balkonger brukar vara alldeles skitiga av sand. Här har det också regnat, men då vanligt hederligt smogförorenat regn.
    Kram ☺

    SvaraRadera
  2. jag var med om monsunvindar på rhodos en gång.. extra varmt kan man säga..

    SvaraRadera
  3. När jag bodde på Tenerife kom det en vind ibland från sahara med sand. även om man hadde fönster och dörrar stängda täcktes allt med ett "sandpulver" det var bara plocka ut allt i köksskåpen och diska. De kallade vinden siroccon..

    SvaraRadera
  4. Hej tjejen. Hoppas allt är bra med dig och "maggen"... Har en liten skojig utmaning hos mig till dig om du vill hoppa på !

    SvaraRadera
  5. Jag var med om det i Rom en gång. Det var nästan magiskt. Men jag tänkte såklart inte på alla personer som ska städa sina balkonger etc...
    Vilka vackra kyrkogårdbilder du tagit! Kram

    SvaraRadera
  6. Tur att jag har din blogg så att jag kan ha koll på er del av Sicilien!

    /Ingrid

    SvaraRadera
  7. Vad kul att läsa om andra ställen på jorden...
    Kommer i håg i Munchen, när Fön-vinden kom. Det var en härligt, varm vind. Men den förde ingen sand med sig...

    SvaraRadera
  8. Jag brukar känna dom varma vindarna också men utan sand såklart :) Idag skiner solen hos mig!!!

    Kram

    SvaraRadera