lördag 16 maj 2009

La Calata di San Filippo 2009

La Calata di San Filippo är en helgonfest som firas i Calatabiano i mitten av maj varje år. Årets upplaga var den 244:e i raden, den första festen ägde rum 1766.
Helgonet San Filippo förvaras under nästan hela året i en liten, liten kyrka uppe på en bergstopp, men när det är dags för helgonfesten transporteras helgonet ner till kyrkan i byn av cirka 50 starka män. Hela härligheten väger cirka 1 300 kg!!
Vägen som leder ner för berget är bara en enkel, ganska dålig grusväg med ett och annat trappsteg här och där. Det brukar gå undan, på någon hemsida stod det att det tar 6 minuter!


Först kommer flaggbärarna...


...sen kommer trumpetarna & trumslagarna...


...sen kommer kungen & drottningen...

...sen kommer riddarna...

...sen kommer prästskrället ;o)...


...sen kommer bockbärarna, de andra måste ju ha något att ställa ner det tunga helgonet på när de kommer fram...


...sen kommer helgonet självt...



Peppe fick filma spektaklet... Eftersom det har regnat till och från hela dagen, så att den redan dåliga och farliga grusvägen blivit hal så gick det ganska långsamt i år, jämför själv med filmen från förra året.


13 kommentarer:

  1. Lika spännande i år som förra : ) Det förefaller klart som korvspad att italienarna är lika galna som spanjorerna ; )

    Kjaaaaaaaaam på dig!

    SvaraRadera
  2. hehe de bör nog be en liten bön till helgonet innan avfärd det verkar vådligt. Detta skulle jag vilja se.Och ang. sandbarnets kommentar, Italienare är galna och jag tror till och med värre än spanjorerna. För min del är det possetivt, jag är lite galen själv.Jag tycker inte om när allt ska vara perfekt och tråkigt..

    SvaraRadera
  3. Mamma mia!! Vilken grej, vi har något liknande här i Certaldo men det är lite lugnare och inte alls en sådan "farlig" väg.
    Hihi, undra hur det kommer sig att prästerna ofta är runda?!?!

    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Hej !!!!!
    Men vad läckert !!!!!
    Klart lite galet är det väl......!!
    Jag hade redan köpt dessa grejer,innan jag ens fick det nya jobbet,så det var makens lön , som gick upp i rök....hi,hi........
    Min kommer att läggas på mig : hår,kläder,skor........måste ju vara snygg,du vet , när man står i en chic affär....blink,blink.....
    Kram på dig,
    Monica

    SvaraRadera
  5. Wow, vad coolt! Skulle vara en upplevelse att få se något sådant!

    SvaraRadera
  6. Sa roligt att se!! Vi var i Calatabiano i torsdags, sa vi vet var det hela utspelar sig.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. Verkligen spektakulärt att se verkar det som. Kul! :-)

    SvaraRadera
  8. Jösses, vilket spektakel. Fast jag kan tänka mig att det är kul att se..
    Är inte ni på väldigt mycket olika evenemang... eller partyn, kalas eller fest kanske man ska kalla det ;)

    Kram Ingela

    SvaraRadera
  9. Hej där

    Verkar som ni har en del upptåg där i Italien eller kanske jag ska säga nertåg :)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Häftigt! Ska det vara feststämning så ska det!

    SvaraRadera
  11. Sandbarnet och Lurigopalia:
    Galna är dem.. Helt klart ;o)

    Veronica: ja, det kan man ju undra.. ;o) Blir de gödda av alla tanterna i byn kanske?

    Monica: Klart man måste vara snygg!!

    Ingela la la: Joo, lite har det ju blivit... men våren är väl högsäsong för sånt här.. ;o)

    SvaraRadera
  12. Fantastiskt! Igen detta kånkande på olika helgon. Katolska kyrkan jobbar hårt på att trötta ut folket, plåga dem lite med allt bärande... ;-) Vackra kläder och trevligt att denna årliga cermoni har så gamla anor.
    Jättefina foton! Intressant.

    SvaraRadera
  13. Häftigt!! vilken fart! Händer det inte mkt olyckor nrä de har sån fart nerför backen?!

    SvaraRadera