lördag 23 maj 2009

Lördagsmarknad

Varje lördag förmiddag är det marknad här i Giardini Naxos. Idag var jag där ganska tidigt, kl 8.15... Det är skönast så, dels blir det så mycket folk lite senare (lagom tills jag är klar och åker hem) och dels börjar det bli ganska varmt framåt förmiddagen.
På marknaden hittar man det mesta, matvaror, kläder, skor, leksaker, husgeråd och så vidare. Mycket "skräp" men man kan hitta en del fint också till bra priser. Idag var jag mest där för att köpa lite nya blommor till trädgården och strumpor till Peppe. Eftersom han har stålhätta i arbetsskorna går det åt ett och annat par... ;o)

Bönor av olika slag

Körsbärstomater... med höjt pris.. Det var visst 1 euro förut ser man om man tittar noga...

13 kommentarer:

  1. Hej
    Vad avis jag blir på dig som får gå på marknad, det är underbart.
    Tyvärr hittar man sällan några marknader i Sverige, en stor förlust.
    Kram Wojtan

    SvaraRadera
  2. Det är ju så mysigt med marknad. :)
    Lite kul med tomaterna. *ler*
    Ha en fin dag idag.
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  3. så det börjar bli varmt nu? du hittade inga skor....hihihihih
    kramkram

    SvaraRadera
  4. Uj, vilken prisökning! Härligt tomatfoto! Men en marknad med färska grönsaker mm är trevligt, handlandet blir på ett annat sätt än i vanlig matbutik. Mysigare. Försöker både ta mig förbi Hötorget och "Bondens marknad" så ofta jag kan. Men bönor i säckar, inge för mig ;-)

    SvaraRadera
  5. På den där marknaden kan man verkligen hitta det mesta. Ett år köpte jag mattor att ha vid våra sängar och de var jättebra och hängde med många år.

    Ni har varmt och skönt idag ser jag. Hoppas helgen blir fortsatt fin! /Ingrid

    SvaraRadera
  6. Det både låter och ser så härligt ut. Jag vill också ha en marknad att gå till...

    Menar du att tomaterna kostar 2,5 euro? Det är ju 25 spänn kilot ju och är som här hemma... jag trodde nog att det var lite billigare när det är närodlat, för det är väl det?

    Blir ju lite nyfiken på matpriserna rent generellt i Italien efter detta... ligger vi högre i Sverige eller inte, tro?

    SvaraRadera
  7. Så mysigt med morgonmarknad. Medelhavsländerna har verkligen mysiga och annorlunda saker. Jag blir allt så avis. Och så vädret. Önskar verkligen jag kunde få vara där nu- har ju en veckas lov :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har inte haft tillgång till internet på ett bra tag (ca en vecka ;) och det känns skönt att få uppdatera sig igen! Tänker varje gång jag är inne hos dig att du tar så vackra bilder. De väcker verkligen lust och begär. Kram!

    SvaraRadera
  9. Jerry: Prisskylten för tomaterna såg ut att vara ändrad nyligen.. det ser ut som att dem kostade 1 euro eller möjligen 1.50 innan.. Undrar om dem höjde när dem märkte att turisterna har börjat komma??
    Det är svårt för mig att säga om det är dyrare här än i Sverige, det var ju så länge sen jag var i en svensk matbutik ;o)

    SvaraRadera
  10. Det är minsann en rejäl höjning och inte så bra marknadsföring att man ser det tidigare priset undertill : /

    Marknadsstånd... ja visst ser det mysigt ut... älskar bönsäckar och kryddhögar. Till skillnad från tidigare uttalare så tar det mig just tillbaka till Sverige, Malmö och Möllevångstorget.

    SvaraRadera
  11. Heeeej !!!!!!
    Åh,vad jag älskar dina bilder......sååå underbara......
    Kärsbärstomater.....
    små knubbiga fötter........strandbilder......
    kakel-plattor.......oh,vilket kakel....!!!!!!!........helsnyggt kommer det att bli !!!!!
    Jag stod o höll i ett par sådana häromveckan....jag hade tänkt köpa några.....och sätta på ett liet bord på balkongis,som jag målat vitt....lite grek-känsla.....
    Ha en mysig lördag.........kram,kram,Monica
    Och ett stort TACK....för att du fortsätter att lämna hälsningar hos mig.......

    SvaraRadera
  12. Skönt det låter att stiga upp och ta en tur på marknaden tidigt på morgonen :)

    SvaraRadera
  13. Ja det är något visst med marknader...Härliga bilder! Gillar din morgonpromenad också. Tänk den som hade såna vyer att titta på...
    Må så gott!

    SvaraRadera