lördag 11 juli 2009

Martial Art - Bastone Siciliano


Försvarspostition




Slaget kan börja



En Maestro i Bastone Siciliano agerade domare

Igår kväll var vi och tittade på en uppvisning i "bastone siciliano", en antik siciliansk kampsport som tros ha uppkommit någon gång under 1200-talet. Il bastone (käppen) användes både som arbetsredskap och som försvar mot eventuella anfallare och vilda djur.
Under 1600-talet utvecklades tekniken mera och det var vanligt med dueller, antingen som en form av vadslagning, bland till exempel fåraherdar, där vinnaren slapp betala för att ta sig över förlorarens marker eller hedersdueller (oftast bland nobelt folk).

Käpparna som används i tävlingar idag är vadderade, men under enmansuppvisningar och så kallade studiematcher använder man riktiga käppar.

Det var inte lätt att fotografera. Strålkastare som gav kraftigt motljus i alla hörn och killarna var riktigt, riktigt snabba... De flesta bilderna åkte i papperskorgen direkt kan jag säga... ;o)

7 kommentarer:

  1. Dummaren är för skön!!! Ser väldigt "gubbig" ut tills man kommer ner till fötterna. Härligt med svart-vita biler.

    Idag ska jagtill Gibraltar, vi får se om jag orkar hålla mig vaken och fota lite då : )

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för denna information :-) Hade ingen aning, gamla anor att slåss med käpp helt klart... Kan förstå fotograferingsproblemet, samma händer mig ibland. Man är med om något skoj, men att fotografera visar sig knepigt. Då brukar jag lägga ner kameran och bara suga i mig upplevelsen ;-) Men fina bilder, de du bjuder på.

    SvaraRadera
  3. Åh, det där hade maken tyckt var jätte roligt, kampsportsnörd som han är. ;) Ska visa honom inlägget sen.

    Gillar också bilden på Maestron, stört skön!

    SvaraRadera
  4. Jag får lära mig mycket nytt om Sicilien här hos dig. Det här hade jag aldrig hört talas om förut.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Låter lite farligt... Tur att pinnarna är vadderade för det mestya. Fotona blev ju fina! Snyggt i svartvitt.

    SvaraRadera
  6. Hej !!!!
    Underbart.....!!!......Har antligen lyckats med konststycket att fa upp dina bilder !!!!
    Du har nog ratt......skulle nog ha kommit till din o i stallet.....!!
    Blir man sa har duktig pa att fotografera dar ocksa.....ja, da ar ju saken biff...!!!!
    Underbara bilder......och en riktigt intressant sport.....
    Hoppas allt ar okej med dig......Kraaaam....Monica

    SvaraRadera
  7. Kampsport är roligt. Och speciellt då de som utövar den är riktigt, riktigt bra.
    En del bilder fick du ju till kanon iaf! :)

    SvaraRadera