måndag 3 augusti 2009

Förvirrad

Jag har haft ett par riktigt tunga dagar... För ett tag sedan kom provsvaren från Reggio Calabria med posten och jag har försökt få tag på "professoressan" utan resultat, det visade sig till slut att hon har semester för tillfället.
Jag ringde till koagulationscentret i Malmö istället, för att åtminstone få hjälp med att utläsa provsvaren. Det visade sig att jag har en variant som heter faktor V Leiden. Jag frågade läkaren lite om det här med missfallen och graviditeter och hon svarade att det faktum att jag har faktor V Leiden troligen inte orsakat missfallen.

Världen rasade ihop.

Om det inte beror på det är vi ju tillbaka på ruta noll igen, samtidigt svarade hon positivt på frågan om det är någon ide att försöka igen... Det fick jag inte ihop riktigt... varför skulle vi försöka igen om vi inte vet vad som orsakar missfallen? Det låter lite som att spela rysk ruolette i mina öron om jag ska vara ärlig... Det har jag definitivt ingen lust med.

Efter att ha läst på diverse internetsidor om Faktor V Leiden börjar jag undra om hon egentligen vet vad hon pratar om. Om det inte är troligt att den här defekten orsakar missfall, varför står det då på ALLA sidor i ämnet att det inte längre är några problem att få barn, om man bara medicinerar rätt under och efter graviditeten?

Jag är förvirrad. Minst sagt...
Men jag har bestämt mig för att försöka att inte tänka på det och vänta tills "professoressan" kommer tillbaka från sin semester den 17:e augusti.

16 kommentarer:

  1. Usch, jag förstår du är förvirrad efter den info du har fått. Det är inte heller så lätt att blockera tankarna på det som upptar så stor del av ens funderingar...
    Hoppas ändå du hittar lite ro tills rätt läkare är tillbaka. Kram

    SvaraRadera
  2. Näe, vad jobbigt att få så olika svar... Ovisshet är ju det värsta. Hoppas du får tag på din vanliga läkare när hon kommer tillbaka från sin semester. På en gång menar jag..

    Kram

    SvaraRadera
  3. Kan lätt förstå att du är förvirrad. Vänta tills du kan få svar från prfessorskan som du varit hos tidigare. Det vore ju knstigt om det står överallt och så säger de en annan sak.
    Märkligt det där att man alltid behvöer minst tre läkares utlåtande för att kunna känna sig lite säker. Är det itne samma utbildning de går?

    Skickar dig en kram och vi hörs igen!

    SvaraRadera
  4. Usch va jobbigt med olika besked hela tiden och jag förstår förvirringen är förvirrande. Hoppas verkligen professorskan kan hjälpa och ge råd. Att ni får ett slutgiltigt besked nån gång..

    SvaraRadera
  5. Att få olika svar på samma fråga är i vanliga fall jobbigt. När det är en så viktig fråga som din måste det vara outhärdligt. Hoppas Professorskan har klara svar till dig, så att ni en gång för alla kan få klarhet.

    Du tror inte att läkaren i Malmö menade att det inte är någon risk om du medicinerar? Bara en tanke...

    Många många kramar

    SvaraRadera
  6. Ponder: Efter vad jag har förstått av att läsa information på internet (seriösa sidor) så är det ingen stor risk om man medicinerar, det jag inte begriper hur det hänger ihop är i så fall att hon säger att det är föga troligt att vi mist 2 barn på grund av Faktor V Leiden... Jag får liksom inte ihop det...

    SvaraRadera
  7. Usch vad jobbigt.Du får se vad din doktor säger. Jag ska höra mig för lite vem som är den bästa doktorn i detta ämne..Jag har fler läkarvänner sen så får du försöka kontakta den doktorn kanske via meil. Det måste ju någonstans i världen finnas någon som forskar om detta och som har all den senaste informationen. Det gäller bara hitta denna. Vi får samla styrkkorna och försöka hjälpa dig få fram ett namn..Under tiden försök som du säger släpp tankarna på detta. Du har ju en bra tillvaro och kärleken och vänner nära.Det läker.kram..

    SvaraRadera
  8. Det låter onekligen lite konstigt det hon sa. Jag håller tummarna för att din läkare har något bättre att komma med. Du får tänka på det positiva med att du har fått reda på vad du har för problem och att det inte ska vara några hinder för en graviditet.

    Kramar.

    SvaraRadera
  9. Vad jobbigt att du måste gå igenom denna gråzon och aldrig få ett riktigt svar och behöva vänta på ett eventuellt svar...ögona tåras. Men vi hejjar på för fullt virtuellt från södra Sicilien. Och vill bara nämna att dina foton är helt underbara! Kram,

    SvaraRadera
  10. Fy tusan vilken situation du (ni) befinner dig i.
    Jag bara hoppas att detta verkligen blir ordentligt utrett och att läkarna inte ger upp. Det är ju enormt jobbigt att gå runt och inte veta något och dessutom få motstridig information hela tiden gör ju inte saken bättre.
    Sänder dig en styrkekram.

    SvaraRadera
  11. Ååå vad jobbigt...förstår att det måste ta på krafterna att hela tiden söka svar..tänker på dej
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  12. Jag hoppas så att du får svar och vetskap om vad som orsakar missfallen.

    Din längtan efter barn försår jag så väl och din sorg varje gång det inte fungerar. Jag fick aldrig missfall, men blev heller aldrig gravid. Åren av "medicinsk" är fortfarande i ett töcken.

    För oss var adoption räddning. Vi fick våra efterlängtade barn.

    Vilken väg ni en väljer hoppas jag att det löser sig för er.

    Varma kramar Ulrica

    SvaraRadera
  13. Usch vad det låter jobbigt för dig. Skickar dig en stor kram!

    SvaraRadera
  14. Förstår din förvirring, det verkar lite som om ingen egentligen riktigt vet hur det ligger till. En massa motsägelsefulla svar, hoppas verkligen att frågetecknen rätas ut i mitten på augusti för dig Pysen. Att söka svar från flera håll verkar smart, fast när svaren varierar, ja klart förvirrande.

    SvaraRadera
  15. Åh, vad du måste kastas mellan hopp och förtvivlan. Du är mitt i en resa som man inte önskar någon. Önskar verkligen du får raka riktiga svar nästa gång!

    Kramar i massor.

    SvaraRadera
  16. Usch, nu tycker jag du borde kunna få ett ordentligt svar snart! Jag beundrar dig, det är ingen lätt väg du vandrar...
    Kram!

    SvaraRadera