onsdag 19 augusti 2009

Medeltidsafton i Calatabiano






I söndags och i måndags kväll var det medeltidsafton i grannbyn Calatabiano och vi åkte dit för att titta. I söndags var det tornerspel på huvudgatan som kvällen till ära hade täckts med grus och det var massor av folk där för att titta på. 14 ryttare från kommunerna i Alcantaradalen deltog och det var 3 olika grenar. I mitten fanns en läktare där Kungen, drottningen och deras följe satt. Det var himla kul att titta på, men blev lite långtråkigt efter ett tag eftersom alla grenar gjordes två gånger. Då var det nästan roligare att titta på pausunderhållningen mellan grenarna. Den lokala gruppen av "bandieri" uppträdde med sina flaggor (den översta bilden) och de var mycket duktiga, även de yngsta som var med. Mycket imponerande att se!
En annan grupp som uppträdde var de ni ser på den undre bilden, och det var verkligen häftigt att se! De liksom studsade runt samtidigt som de fäktades så att det slog gnistror och finalen med eld på "svärden" var helt grym!!

I måndags var det medeltidsmarknad eller vad man ska kalla det för. I den gamla stadsdelen hade man byggt upp en liten medeltidsby och det fanns några olika matställen, glädjehus, spådam och ett stånd där man kunde bli fotograferad i medeltidskläder om man ville. Maten i de olika stånden kostade 1 onzo di Cruyllas... På flera ställen fanns växlingskontor där man kunde byta in sina euro mot onzo, det var ju en rätt kul ide tycker jag. Det var otroligt mycket folk och jättesvårt att ta sig fram i de trånga gränderna. Det var roligt, men inte så roligt som jag hade förväntat mig. Jag trodde att de skulle visa gamla hantverk, att jokrar och spelmän skulle springa omkring och underhålla, men så var det inte riktigt... lite mer liv och rörelse helt enkelt hade varit roligare...






14 kommentarer:

  1. Hej

    Vilka härliga bilder!
    Jag tycker det ser jättetrevligt ut och hade inte haft något emot att vara där!

    Kram Wojtan

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder och spännande kväll! Hade gärna varit där...

    SvaraRadera
  3. åååh, vad härligt! Du har alltid så fina bilder. Roligt att läsa om vad som händer norröver!anc

    SvaraRadera
  4. men fina bilder blev det i alla fall, även om du hade önskat mer fart på tillställningen.
    Hoppas att det inte är damens egna tallrik på sista bilden. Verkar lite stort...

    SvaraRadera
  5. Låter som trevliga jippon! Men den där bilden med fäktningen fattade jag nog inte var den är...? Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilka helt underbara foton!!

    Vad flitiga ni är att besöka alla tillställningarna runtomkring.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. Du verkar lite besviken Pysen... på något sätt. Men du bjuder på häftiga foton som ger mig lust att se Medeltidsfestligheterna live, ett annat år. Kul det där med gamla pengar. Vilka medeltida skönheter! Synd att de inte tänkte på skorna...
    Har själv varit på Medeltidsveckan på Gotland, i Visby. Kan jag verkligen rekommendera, första veckan i augusti. Många besökare och lokalbefolkning klär sig "tidsrätt". Kanske har du varit där?

    SvaraRadera
  8. Fina bilder blev det även om den sista inte syns alls just nu hos mig. Vad många roliga evenemang ni verkar ha hos dig. Marknaden låter spännande åtminstone för mig :)
    Må så gott!
    Kram NInni

    SvaraRadera
  9. Hej igen!
    Ser att du är ute och rör på dig som vanligt, det verkar vara mycket på gång i dina trakter. Här är det trögflytande. Värmen är outhärdlig, men det vet du ju redan, så just nu går jag lite på sparlåga. Känns konstigt att tycka illa om värmen, jag ÄLSKAR ju värme! Fast å andra sidan, så
    är ju luftfuktigheten så hög att det snarare kan liknas vid ett liv i varmvatten, vilket ju inte riktigt är samma sak, eller hur!
    Men, men, ungarna verkar i alla fall nöjda med lunket, och jag gör vad jag kan för att vara en någorlunda engagerad mamma.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  10. det är mycket på gång där minsann..

    SvaraRadera
  11. Hej !!!!!!!
    Låter väldigt intressant......!!!!
    Kul grej..och fiiina bilder !!!!
    Ha det bra, i värmen....
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  12. Du skulle kunna haft en hel stor utställning med bilde av årets fester, härliga färger och rörelse

    SvaraRadera
  13. Jag har samma erfarenhet som du - det ser oftast roligare ut än vad det är, de där spelen. Fina bilder fick du i allafall, alltid något! :)

    SvaraRadera
  14. Härliga aktiviter ni har. Massor att göra och massor och fota. Och på kvällen kanske det är liiite svalare.

    SvaraRadera