fredag 8 januari 2010

Grillade kronärtskockor

Ett klassiskt sätt att äta kronärtskockor här på Sicilien är att långsamt grilla de i glödande kol...

Ta ett gäng kronärtskockor och skär av skälken. Linda in botten i folie.

Hacka vitlök och persilja (och lite chili om man vill ha lite starkt).

Peta ner vitlöken och persiljan mellan bladen och strö salt över.

Häll lite olivolja i mitten.

Ställ ner de i den glödande kolen och låt stå tills bladen får en brun färg. Eventuellt kan man behöva täcka över kronärtskockorna med folie.

7 kommentarer:

  1. Jösses vilka bilder, blir ju alldeles till mig här!

    SvaraRadera
  2. Å så gott - jag som älskar "skocka" :) Vilka läckra bilder.... jag blir så sugen.

    SvaraRadera
  3. jag har aldrig ätit det, varken på detta sätt eller nåt annat. Men de där bilderna får mig verkligen att vilja prova..... Det ser hur gott ut som helst!

    SvaraRadera
  4. Vilken ögonfröjd, förutom att det säkert är jättegott.

    SvaraRadera
  5. Jag såg på "Solens mat" häromdagen,då gjorde dom likadant. Köpte en planta förra året,förhoppningsvis blir det kockor på den i å!

    SvaraRadera
  6. Hej Helena! Vilken otroligt duktig fotograf du är!

    SvaraRadera