söndag 14 februari 2010

En thailändsk landsbygdsskola

När vi var på utflykt med Em fick vi förmånen att få besöka den lilla skolan på landet där hennes syster arbetar som lärare. Det var för mig dagens höjdpunkt. Alla ställen vi besökte var väldigt intressanta eller vackra, men just skolan tyckte jag var allra roligast att få besöka.

Redan innan bilen hade stannat var alla barn ute ur klassrummen och stod och vinkade. Dom tyckte det var spännande att få "faranger" på besök och var väldigt intresserade av att stå framför kameran. Så fort jag tog upp den så sa det bara swish så stod det minst 8-10 barn framför :o)

Undervisning i ett av klassrummen. Jag vet inte vad det var för ämne, men hela klassen läste högt i kör. Lite gammalmodigt i våra ögon kanske...

Kan du läsa det där? ;o)

Tjejerna från dom lägre klasserna följde efter när vi gick och hälsade på i dom större barnens klassrum.

Ungefär så här såg det ut så fort jag tog upp kameran :o)

I ett av klassrummen var båda fläktarna trasiga och Ems syster talade om att skolan inte hade råd att ersätta dom, så vi (jag och Peppe, mamma och pappa, svägerskan och svågern och det andra paret som var med) har nu bestämt oss för att lägga ihop till 2 nya, stora fläktar som en av dom andra systrarnas man har lovat att montera och installera gratis eftersom han arbetar som elektriker.

6 kommentarer:

  1. Ja det var fina glada barn på bilderna! :-) Förstår det är både intressant och roligt att få se hur de har det de som bor där. Himla generöst av er att hjälpa till med nya fläktar, de behövs säkert där i värmen.

    SvaraRadera
  2. Så bra att ni kunde hjälpa dem med luften!!! Då blir det ju lättare att lära sig också. Tänk att de har uniformer.
    Jag är ju mycket intresserad eftersom jag är lärare.....

    SvaraRadera
  3. Så fint det ser ut och vilka glada barn och ännu gladare blir de väl när de får fläktar som fungerar. Bra initiativ av er!

    SvaraRadera
  4. Tänker på hur väl du har tagit vara på dina dagar i Thailand.
    Du har sett och undersökt det mesta. Nötter orkideer skola mopedturen stranden massagen ödlornagrönsakerna och dekorationerna t.o.m. vägargbetet.
    Du måste vara enastående!!!!!
    Massor av folk är där utan att se mer än vattnet och baden!!!!

    SvaraRadera
  5. Har spanat in flera inlägg på en gång nu, det är så fina bilder! Gillar den lilla söta flickan och droppen med gummi, synd bara att fokuset inte låg på droppen, men sånt är ju så svårt!Tycker så synd om er i som har sol och värme :-).

    SvaraRadera
  6. Verkligen snällt av er att hjälpa skolan med det. Stjärnor i himlen til er.

    SvaraRadera