måndag 21 juni 2010

Morgonpromenad

Idag tog jag mig i kragen och gav mig ut på en promenad på morgonen. Solen sken men det blåste som bara den och när jag passerade bron över järnvägsspåren blåste jag nästan bort!
Det här är via nazionale, som förr i tiden var genomfartsled i stadsdelen Chianchitta.

Det här huset kallar vi lite skämtsamt för "Big Brother-huset". Det är en före detta affärslokal i bottenvåningen av ett privat lägenhetshus. Det gamla paret som bor här tillbringar mycket tid på bottenvåningen, lagar mat, äter, sitter och tittar på tv på kvällarna och man ser precis vad dom gör när man åker förbi. Ser du gummans ben där i fönstret? ;o)

Lite varstans i byn har dessa behållare dykt upp. Det är insamling av kläder, skor och leksaker och det är ju positivt, men det står ingenting om vart prylarna går, det finns ingen kontaktinformation och precis som sopsorteringen som vi hade i ett halvår eller så är jag rädd att dom försvinner igen om ett tag....

Från och med idag jobbar Peppe 06.00-13.00 istället för 07.00-12.00 och 13.00 till 15.00, det gillar jag massor. Förmiddagen blir längre, lunchen behöver inte längre vara klar på klockslaget (även om det inte direkt är ett tvång, han klarar sig själv om jag drar iväg på nåt) och det känns som att han är hemma mer på det viset. När hösten kommer återgår dom till dom vanliga arbetstiderna igen.

5 kommentarer:

  1. Mums. Både innehållet i flaskan och atmosfären :)

    SvaraRadera
  2. Såg att jag kommenterade på det tidigare inlägget. Älskar dock atmosfären i det här inlägget också. Vilket paradis! :)

    SvaraRadera
  3. Just atmosfären är fin och bildkvalitén är inte fy skam.
    Kul med vardagsiakttagelser. Gummans ben.....Undrar varför lådan är anonym?

    SvaraRadera
  4. He he, de kanske tycker om att visa upp sig på äldre dar? ;) Eller så har de lika roligt när de tittar ut som när alla andra tittar in.

    Skönt med sommar-arbetstider! Det önskar jag att jag också hade...

    SvaraRadera
  5. Vi har en sån där gul låda precis framför vårt hus och den både fylls och töms föredömligtvarje vecka.

    Dessutom står det vart kläderna går, men det vet jag inte om någon förutom jag läst det :)

    Beroende på vilken säsongs kläder det handlar om så stannar de i Italien eller skickas utomlands. Men det är pengar involverade på något sätt så det sitter mellanhänder och tjänar pengar på att vi skänker kläder till "de fattiga" (ung som UFFfungerade i Sv innan de tvingades lägga ner kan jag tro). Men här ser man att det är olika organisationer som har dessa insamlingslådor och det kan ju vara olika villkor dem emellan.

    SvaraRadera