fredag 18 juni 2010

Tillbaka i verkligheten



Vi har varit utan internet i 3 dagar. När det försvinner så där inser man hur beroende man är av att det fungerar. Man använder ju internet till en hel del saker, och inte bara till att "prata" med folk, blogga och spela spel.
Vi har internet genom telecom, som väl motsvarar telia hemma. Dom är INTE roliga att ha att göra med när det är något som inte fungerar som det ska.
Peppe ringde direkt på morgonen i tisdags när vi upptäckte att det inte fungerade. Först sa dom att det måste vara er dator det är fel på. Nej, det tror jag inte sa Peppe, vi har två och det går inte att komma ut på nätet på någon av dom...
Då är det säkert modemet sa telecom. Nej, det tror jag inte heller, för alla lampor lyser som dom ska, utom den som visar om det är uppkopplat eller ej.
Jaha, men då är det säkert programmet för modemet. Testa att avinstallera och installera igen sa telecom...

Jag satte igång med det och när jag inte lyckades få det att fungera hur jag än gjorde plockade jag fram det gamla modemet, det som inte är trådlöst, och testade med det. När det inte fungerade heller ringde jag till telecom igen.
Ja, jo... efter att ni hade ringt i morse upptäckte vi att det faktiskt är något fel i den central som ni är kopplade till... Jag ber er att inte ringa igen, för då kan felanmälan avregistreras sa tjejen på telecom...
????? sa jag...
När det fortfarande inte fungerade på onsdagen vid lunch ringde Peppe igen. Då visade det sig att felanmälan blivit borttagen!?!?! Utan att vi hade ringt igen....
En ny felanmälan gjordes och vi blev lovade att det skulle fixas. Igår eftermiddag ringde Peppe igen. Telecom hävdade då att felet ligger hos oss, inte hos dom. Tjejen grejjade dock lite (det ser man för att service-lampan börjar blinka) och efter det så gick det att koppla upp sig via sladd, men inte trådlöst... Men det är såklart inget fel hos telecom... Vi blev rådda att ta hem en datatekniker som kan kolla alla inställningar åt oss. Han kommer ikväll... Ska bli intressant att se om han kan lösa det eller om det trots allt är nåt fel på linan från telecom...


3 kommentarer:

  1. Man blir trött!!!

    Jag vet inte hur jag skulle kunna klara mig utan Internet. Från att ha skött saker personligen, besökt banken, läst papperstidningar, etc. så sker nu allt via Internet. Hur ska man t.ex. kunna söka jobb om man inte har en dator?! Betala räkningar (visst det går ju, men är juxigt och dyrt).

    Se till att ge Telecomnissen en fin reklamation att bära med sig hem till moderskeppet, EFTER han har fixat er uppkoppling.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka :)
    Krånglande uppkoppling är verkligen en mardröm - skönt att det går hjälpligt näven om det återstår lite att lösa...

    SvaraRadera
  3. Men usch hur irriterande...jag hatar att behöva handskas med allt sånt 'bureaucratic' grejs. Hoppas ni får det ordnat till slut!

    SvaraRadera