torsdag 9 september 2010

Reklam och förtroende i bloggvärlden

Att många människor gör reklam för olika saker i form av banners i sina bloggar är ingen nyhet, och inget som jag stör mig särskilt mycket på, men nu har jag sett på flera ställen att en ny sorts reklam börjar dyka upp.
Ett vanligt inlägg, med en färdig (antar jag) text som man får från annonsören, som lovordar en produkt eller en tjänst som man aldrig har testat själv eller kanske ens sett...

Det är ganska vanligt, åtminstone i matbloggsvärlden, att producenter skickar gratisprover som sedan bloggaren testar och skriver om, det tycker jag är helt okej, för om det är en bloggare som jag har förtroende för så tror jag på det som bloggaren skriver, eftersom han eller hon själv har testat produkten, men hur blir det med förtroendet för en blogg som publicerar texter om saker som skribenten aldrig själv har testat?

Tappar man inte lite förtroendet för den bloggen då? Litar man på att det man läser i andra inlägg verkligen är bloggarens egen åsikt?
Är det viktigt att ens läsare har förtroende för en som bloggare?

Jag vet inte hur andra reagerar, men jag tappar nog en del förtroende, och jag tycker att det är viktigt att dom som läser min blogg känner att det jag skriver är mina egna åsikter och ingen annans....

Vad tycker ni?

5 kommentarer:

  1. Jag tycker precis som dig. Hur ska man trovärdigt kunna skriva om något man aldrig provat själv? Om man sen dessutom använder en färdig text rakt av är det ju inte trovärdigt alls.

    SvaraRadera
  2. Personligen tappar jag förtroendet med en gång i sådana fall eller om bloggaren lite för okritiskt och övernitiskt testar det ena eller andra. Jag förstår heller inte varför man vill göra på det viset, ett tappat förtroende hos läsarna går inte att reparera hur som helst.

    SvaraRadera
  3. Susanne: Man får tydligen betalt för sådana inlägg...

    SvaraRadera
  4. Om man tydligt förklarar att det är en "Betald artikel" så har jag inget emot det, för då vet jag som läsare att texten med största sannolikhet inte är utformad av bloggaren.

    Däremot håller jag helt med dig om att folk som återpublicerar företags texter bara rakt upp och ner utan att egentligen ha testat produkten och tagit sig tiden att skriva ner tankarna med egna ord sjunker förtroendemässigt. Helt klart.

    Förtroende är A & O inom bloggosfären och det tar tid att bygga upp det. Det går däremot otroligt fort att bli av med det, på gott och ont.

    Så precis som Helena säger, tänk till en extra gång om du ska publicera det där inlägget som du inte har skrivit själv.

    Och om det är ett köpt inlägg, skriv det.

    SvaraRadera
  5. Hej

    Jag håller helt med dig Helena. Det börjar dessutom bli lite väl mycket reklam och man ser samma bilder/texter överallt.
    Jag förstår om företag vill vända sig till bloggare, men jag har också börjat ta en del saker med en nypa salt, främst hos vissa bloggare.
    Jag tycker nog att jag "känner" de bloggar jag läser tillräckligt bra för att veta vad som är köpt reklam, eller vad som är fakta och egna åsikter.

    Kram Åsa

    SvaraRadera