måndag 29 november 2010

Farbror polisen

Idag blev jag stoppad av farbror polisen... Jag tror att jag har berättat förut att det egentligen bara finns två gator här i vår by, en som går åt ena hållet och en som går åt andra hållet. Utöver dom 2 finns det naturligtvis tvärgator så att man kan åka lite uppåt och neråt också...
När man ska till posten så åker man således Lungomare mot Taormina, sen svänger man vänster, korsar gatan som går åt andra hållet, och åker en bit upp så är man framme. Nu håller dom på med något arbete på gatan som går åt andra hållet, vilket innebär att trafiken är dubbelriktad på lungomare.
Eftersom det redan innan är en helt vanlig korsning, nu med den skillnaden att det kommer mötande trafik, så svängde jag ju upp mot posten som vanligt... Då fick jag en polisbil efter mig. Mitt i korsningen där man korsar gatan som går åt andra hållet kör han upp bredvid mig och gör det klassiska, sicilianska "vad f*n gör du" - tecknet.. Jag bara tittade på honom och körde vidare, upp till slutet av postens gata för att vända... då svänger han ut mitt framför mig och vevar ner rutan och börjar yra om att man inte får svänga vänster i den där korsningen där man alltid har svängt vänster...

Jag gjorde nåt som jag faktiskt aldrig har gjort här på ön förut... Jag orkade inte tjafsa med honom, så jag sa bara:
- I dont understand you, do you speak english?

Nej, det gjorde han inte, men han passade ändå på att skälla lite till...
Jag bara ryckte på axlarna och väntade tills han åkte iväg :o)

5 kommentarer:

  1. Jag var livrädd i trafiken när vi var på Sicilien, alla svenskar kär ju som gamlingar jämfört med sicilianarna! Hjälp, vad de körde snabbt, och körde ut lite hur som helst, men alla körde ju likadant och det var väl därför det inte hände fler olyckor..

    SvaraRadera
  2. Haha, hade en gillaknapp funnits här hade jag helt klart tryckt på den! Go girl, go girl!!!!!

    SvaraRadera
  3. Hahahahaha! Men du, man _får_ prata lite osanning ibland, men man får inte ljuga! Det brukade min farmor säga. I det här fallet pratade du ju bara lite osanning... ;0)

    SvaraRadera