tisdag 18 januari 2011

byråkrati....

Igår skulle jag till agenzie delle entrate (typ skattekontoret) för att begära ut ett dokument som jag behöver. Då upptäckte jag att mitt italienska id-kort gick ut i augusti... ojdå... Nåja jag tog en kopia på det jag har, stoppade ner en kopia på passet för säkerhets skull och hoppades på det bästa..
Att id-kortet inte var giltligt märkte han inte, och under dom 2 veckor det tar innan dokumentet är klart hinner jag skaffa ett nytt.
Det ska bli mycket intressant att se om jag får rätt dokument. Förra året var jag där 4-5 gånger och begärde ut dokument, som inte dög åt dom som skulle ha det. Varje gång förklarade jag vad det var jag ville ha, och varje gång fick jag ett nytt likadant som jag redan fått. Till slut fick jag tag på en annnan tjänsteman som förstod vad som krävdes och som gav mig rätt papper.

Det dokumentet hade jag så klart med mig igår, för att det skulle bli rätt från början. Mannen i receptionen gav mig dock samma gamla blankett att fylla i som han alltid gjort. Jag påpekade att det var den blanketten som jag fyllt i flera gånger förut, och att jag inte fått rätt dokument, och att det dessutom stod ett annat nummer på det dokumentet som jag behöver..
Han sa bara: Oroa dig inte, du kommer att få ett sånt dokument som du behöver....

Jag är inte alls övertygad och det ska som sagt bli mycket intressant att se om två veckor vilken sorts dokument jag får...

7 kommentarer:

  1. Jag skulle bli förvånad om det blir rätt :-)

    SvaraRadera
  2. Nja, låter inte som om du ska ha allt för höga förhoppningar, om att det blir rätt :o)

    SvaraRadera
  3. Låter jättespännande det där! Är det ens någon idé att hålla tummarna för att det blir rätt på första försöket? ;0)

    SvaraRadera
  4. lycka till! :)
    Här i Rimini är Agenzia delle Entrate en av de få ställena personalen verkar kunna sitt jobb. Jag har alltid fått bra hjälp och när jag skulle skaffa tessera sanitaria fick jag faktiskt bättre info av dem än av ausl!

    SvaraRadera