torsdag 13 januari 2011

Etna i utbrott!

Den första bilden är tagen vid 10-tiden på kvällen härifrån citronodlingen med teleobjektiv. Vi stod och tittade ganska länge, sen gick vi in och gick och lade oss.
Strax efter midnatt ringde Peppes telefon. Det var chefens ena dotter... Hon var orolig för det var så mycket lava... Vi tänkte att jösses så överdriven hon är, men kunde ändå inte låta bli att klä på oss och gå ut igen... och vilken jädrans tur att vi gjorde det, kolla vad vi fick se!!!!


Jag har aldrig, aldrig sett så mycket lava under alla dom år som jag bott här på Sicilien. Jag känner mig helt upprymd och lycklig över att ha fått se ett sådant fantastiskt skådespel på relativt nära håll!!
Nu på morgonen är det nästan helt slocknat igen. Jag kommer att vara evig tacksam för det där telefonsamtalet som först irriterade mig ;o)

11 kommentarer:

  1. Så vackert och skrämmande, hoppas att hon lugnar ner sig igen!

    SvaraRadera
  2. Mäktigt och vackert!
    Men blir ni inte lite fundersamma. Är det ingen risk att hon ilsknar till på allvar!?
    Snyggt fångat!

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Tur att det är på avstånd. Har det behövt evakuerats folk?

    SvaraRadera
  4. Oj, nu har jag (lite snabbt) tittat igenom några inlägg här inne hos dig. Jösses vad underbart du ser ut att ha det och vad vackert det är! Får man fråga hur du hamnade på en citronodling på Sicilien?

    SvaraRadera
  5. rajson: Nej, det brukar inte vara någon fara. Lavan rinner nästan alltid ner i Valle del bove, som är helt obebott (eftersom lavan ofta rinner ner där).

    Christina: Dom har inte sagt nåt på nyheterna, så det tror jag inte. Det rann ner i Valle del bove

    SvaraRadera
  6. Decdia: Om du klickar på "vem är Helena" i den övre menyn kan du läsa lite mer om vem jag är och hur jag hamnade här :o)

    SvaraRadera
  7. Kan tänka mig att det var en upplevelse att se ett utbrott på så nära håll. Skönt att det lugnade sig i alla fall.

    SvaraRadera
  8. Det är ju skönt att ni inte bor alltför nära, och jag förstår att det är en upplevelse att se det på riktigt.

    SvaraRadera
  9. Oj!
    Häftigt, mäktigt, skrämmande...
    Måste vara många blandade känslor att beskåda det där :O)

    SvaraRadera
  10. Mäktigt! Kom hem från Sicilien (Giardini Naxos) i tisdags och vi var uppe på Etna när vi var där. Dock höll hon sig lugn. Ett utbrott från Stromboli fick vi dock se:)

    SvaraRadera