lördag 1 januari 2011

Nyårsaftonen


Nyårsaftonen hos oss är inte sådär jättespännande. Vi äter middag hos svärföräldrarna tillsammans med svägerskan och hennes sambo. Svägerskan verkade ha vaknat på fel sida denna sista dag på året och gnällde mest tyckte jag... Till middag serverades lenticchie e zampone (linser och "grisfot") tillsammans med potatismos, men inte vilket potatismos som helst, utan pulvermos. Fattar ni? PULVERMOS! På nyårsafton! Linser ska man äta mycket av för då får man mer pengar under det nya året. Den uppgiften överlämnar jag med varm hand till Peppe och hoppas att han delar med sig av rikedomarna som ska komma...
Efter linserna och det fick vi salsiccia och sallad. Tur det, annars hade jag börjat det nya året med att vara hungrig...
Efter middagen började svärföräldrarna och svägerskan med sambo spela kort. Peppe somnade på soffan och jag tittade på tv. Peppe vaknade vid halv elva och bestämde sig för att vi skulle åka därifrån. Jag blev lite chockad faktiskt, men inte direkt ledsen.

Tolvslaget firade vi med vänner på deras nya bar nere vid havet som dom har tagit över. Det var ett bra ställe för därifrån såg man alla fyrverkerier i Taormina också.

Sedan åkte vi hemåt och svängde inom till Peppes chef som hade fest för att önska gott nytt år. Där styrdes kvällens kulinariska upplevelser upp lite grann, för chefens son, som är hemma på besök över helgerna, hade tagit med sig äkta sachertårta. Originalet!
Okej, det var gott, men inte så gott som man skulle kunna tro att det skulle vara, med det ryktet, men det är ju roligt att ha smakat på originalet :o)

7 kommentarer:

  1. Jag är grymt besviken på pulvermoset, jag trodde italienare hade bättre matförstånd. ;-)

    SvaraRadera
  2. susanne: Italienare har säkert bättre matförstånd... men svärmor är svärmor... ;o)

    SvaraRadera
  3. Verkar vart en soft afton! Önskar dig en riktigt god fortsättning.

    SvaraRadera
  4. Shit vad jag är glad att jag inte lever på Sicilien under nyår, det är verkligen ingen hit att äta de där läskiga linserna..
    Hoppas 2011 blir ett toppenår, hälsa Peppe
    kram!

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas att du får ett gott nytt år trots pulvermoset ; )

    SvaraRadera
  6. Linser och pulvermos låter som en...ehhhhh... intressant meny. ;0)Men det blev ju bättre sen med tårtan i alla fall!

    Sitter på jobbet och funderar vilket fototema jag ska inleda året med när jag kommer hem...;0)

    SvaraRadera
  7. Hahahahahahaha....pulvermos??? Linser brukar vi äta en matsked av, per person, för pengarnas skull, om man nu tvunget vill. Nån grisfot har aldrig kommit inom våra dörrar, vare sig hos oss eller hos någon annan i vår bekantskapskrets. Bläää!
    I år åt vi arancini (det har du väl berättat om???) och olika sorters inbakad pizza (scacciata) för enkelhetens skull, men vi brukar ordna en större buffé med olika sorters maträtter, lite typ "knytis". En efterfrågad rätt är hederlig svensk smörgåstårta, som alltid försvinner från bordet illa kvickt!
    Men pulvermos har jag aldrig hört talas om...hahaha.....

    SvaraRadera