måndag 18 april 2011

Rör inte våra bloggar!

I dagarna har min vän wojtan fått reda på att det finns en person som kallar sig Camilla Jensen.
Denna person har skapat sig ett låtsasliv på facebook med hjälp av Wojtans blogg. Hon använder en bild på wojtan som sin profilbild, och låtsas att Wojtans liv är hennes.

Så fort Wojtan hintade om att något hänt som gjorde att hon funderade över det här med att blogga om sin vardag och vara öppen och personlig, så stängdes kontot på facebook ner.

Händelsen är polisanmäld och all info som fanns är sparad som skärmdumpar.

När något sånt här händer funderar man så klart på det här med bloggen, facebook och twitter... Hur lätt det är att kopiera ens bilder och skapa en låtsasperson utifrån det...

Jag har i alla fall bestämt mig för att inte ändra på något, att fortsätta som jag alltid har gjort. Dom få galna, sjuka människor som finns därute ska inte få förstöra allt det roliga och härliga som bloggandet för med sig. Inte för mig i alla fall.

Läs Wojtans inlägg om vad som hänt här, det är verkligen läsvärt. Sprid gärna hennes inlägg vidare!

11 kommentarer:

  1. Jättebra att du informerar om detta. Jag ska sprida vidare!
    Kram Kim

    SvaraRadera
  2. Jättebra att du informerar om det här. Jag ska sprida vidare. Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Fy tjolafräsan att folk inte har bättre att pyssla med!
    Det här är andra gången på en vecka jag hör talas om fultroll som kapar en identitet och försöker göra något av det.

    Kräk.

    SvaraRadera
  4. Läste om eländet i Wojtans blogg, blir såååå förbannad!

    Nä, låt våra bloggar vara ifred!

    SvaraRadera
  5. Fruktansvärt vad sjuka människor kan komma på. Men precis som du skriver kan man inte "gömma" sig. Det är inte bloggarna som är sjuka, det är kaparna. Några tips på hur man ser/kan leta upp om ngn använder ens bilder?

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hoppas att det blir ett slut på detta, tyvärr kommer det troligen att fortsätta på andra ställen.
    Jag tror att det är en sjuk och mycket ensam människa som inte har några vänner och familj. På det här viset kan hon skaffa sej ett liv och vänner som hon troligen tror kan bli riktiga vänner.
    Det är fruktansvärt tragiskt att det finns så ensamma människor men det försvarar inte på något vis deras beteende.

    SvaraRadera
  7. Gud så sjukt! Gissar att man kan råka ut för allt möjligt konstigt... Inte har man lust att bojkotta nätet heller :(

    SvaraRadera
  8. Sjuka människor som inte har bättre för sig!!

    Angående före bilden--- håller helt med dig men ibland tänker man inte så långt.

    kramen

    SvaraRadera
  9. Malin: Nej tyvärr har jag inte det... Wojtan blev kontaktad av en person som reagerade på att det verkade finnas två wojtan...

    SvaraRadera
  10. Tyvärr kan man ju aldrig skydda sig mot dårar, de finns överallt både på nätet och utanför. Verkar helt obegripligt att man stjäl någon annans liv rätt av, då måste man ju ha ett väldigt tråkigt och innehållslöst liv själv.

    SvaraRadera
  11. Allt som man lägger ut på nätet kan hamna i händer som behandlar det fel. Den bistrra sanningen tyvärr men inte ska vi ge upp.

    SvaraRadera