torsdag 16 juni 2011

Borta bäst - Sara kadefors

"Ingen lägger märke till bilen som står parkerad i den lilla dungen utanför Ikea. Ingen reagerar på kvinnan som kommer ut mellan träden och promenerar mot ingången. Hon är elegant klädd och har ett vackert leende. Hon dricker gratiskaffe innan varuhuset öppnar och äter upp folks kvarlämnade mat."


Silvia var en kvinna i karriären, med familj, villa, fin bil och vackra kläder, men plötsligt händer något och hon förlorar allt. När boken börjar bor hon i sin bil som hon parkerat i en dunge utanför ikea. Hon går dit på morgonen och tvättar sig på toaletten och dricker gratiskaffe i restaurangen. Ibland åker hon en sväng med sin älskade bil.
En dag tar hon upp en liftare och allt tar en annan vändning, hon börjar umgås med människor som hon inte ens skulle ha bevärdigat med en blick i sitt tidigare liv.

Jag gillade den här boken mycket, för det är en annorlunda historia, och man får många tankeställare om livet och om värderingar.

3 kommentarer:

  1. Det låter som en spännande bok. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Det låter som en så där härligt lättläst avkopplande bok. Den måste jag fixa.

    SvaraRadera
  3. Låter som lagom sommarläsning. Jag kan redan se mig själv ligga i skuggan under ett träd med denna på magen :)

    Jag hoppas att du mår bra och får en fin dag!

    SvaraRadera