tisdag 10 april 2012

Glömde ju...


.. att berätta  vem mitt fria lån på kiva gick till...

Kvinnan på bilden heter Rosa. Hon bor i Filippinerna och driver en liten butik i vilken hon säljer husgeråd.
Hon ville låna 700 dollar för att kunna utöka sitt sortiment och därmed sälja mera och kunna försörja sin familj bättre. Hon och hennes man har 6 barn. Även maken arbetar med försäljning på marknaden.


Rosa kommer att betala tillbaka sitt lån på fem månader med början i juni.

Kiva är en organisation som hjälper fattiga att hjälpa sig själva skulle man säga. Genom ett microlånsystem kan människor i många olika länder utöka och förbättra sina verksamheter för att i framtiden kunna få en bättre tillvaro både för sig själva och deras familjer.

Vad är fria lån?
Ofta är det en person eller ett företag som sponsrar ett visst antal lån från kiva. Dessa lån är till för att nya medlemmar ska kunna testa hur kiva fungerar utan att själv behöva lägga ut en endaste krona. När man registrerar sig får man tillgång till ett fritt lån. Man väljer vem man vill låna ut till och kan sedan följa hur det går för den personen eller gruppen. När lånet har återbetalats går pengarna tillbaka till personen eller företaget som sponsrade dom fria lånen. Antingen lånas pengarna ut igen eller så skänks dom till organisationens omkostnader.
Jag tycker att Kiva är ett ypperligt sätt att hjälpa andra på, då man direkt ser vart pengarna hamnar och vad dom används till. 

Det kostar dig ingenting och det finns inga krav eller måsten.

Jag kommer att blogga om hur det går med "mina" två lån längre fram.

5 kommentarer:

  1. Hoppas det kommer att gå bra för dina låntagare!

    SvaraRadera
  2. Jag har också registrerat mig och gett ett fritt lån nu, superbra idé ju! Kommer absolut låna ut mer sen i framtiden när jag själv har lite bättre ordning på finanserna :) (husrenovering och förberedelse för bebisens ankomst är lite tufft för kassan!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag vet hur det är.. två bebisar lämnar inte mycket kvar i plånboken heller :o)

      Radera
  3. Väldigt intressant och detta ska jag kolla upp!

    SvaraRadera