söndag 27 maj 2012

ESC och Italien

Jag ser på fb att det är många som är sura på Italien idag eftersom Italien var det enda landet som inte gav några poäng till Sverige... Problemet är att ingen verkar veta vad ESC är för något.. Åtminstone inte här på Sicilien.
I Italien finns en musikfestival som heter San Remo. Den är stor. Riktigt stor. San Remo pågår under en hel vecka och det tävlas i olika kategorier. Nina Zilli som tävlade för Italien i ESC var med i San Remo, men det var inte hon som vann... Går inte närmare in på det eftersom jag inte har fattat hur det bestäms vilken låt som ska skickas till ESC...

Italien var med i ESC för första gången 1956 med låten Aprite le finestre framförd av Franca Raimondi. Sedan dess har Italien varit med 37 gånger och vunnit 2.
Så vitt jag vet har 2 låtar blivit stora även i Sverige: Nel blu dipinto di blu (Volare) med Domenico Modugno (1958) och Gente di mare med Umberto Tozzi & Raf ( 1987).

1981 och 1982 var Italien inte med, det var dom inte heller 1986, 1994-1996... 1997 var dom med igen och sedan blev det uppehåll ända till förra året då man tävlade med Folli d´amore....

Igår visades visserligen finalen i direktsändning på Rai2... men det var nog inte så många som tittade... Jag har i alla fall inte hört ett ord i förväg om ESC varken på tv eller i tidningar... Så det var kanske ingen som ringde och röstade över huvudtaget? ;o)


7 kommentarer:

  1. Och varför bli sur över att ETT land inte gav poäng? När man vann ändå!
    Jag tittar inte på "eländet" och håller mig ifrån hysterin :-) Lugnare så ;-)

    SvaraRadera
  2. ESC är ju tydligen bisarrt stort här i jämförelse med resten av Europa. Men igår måste vi ju säga att det var lite roligt hur som helst ;)

    SvaraRadera
  3. Gente di mare kommer jag ihåg! Den är bra fortfarande fast jag inte förstår vad de egentligen sjunger om! ;0)

    SvaraRadera
  4. Hmm, finns det någon plats här i världen utanför Italien? :))

    SvaraRadera
  5. Men herregud hur orkar folk??? De länder som inte fick röster mer än av ett eller två länder. Ska de sura på resten av världen då eller? Jag blir bara såååå trött:(

    SvaraRadera
  6. asch då varför hänger man upp sig på denna bagatell...ett i-landsproblem juh ;-))

    SvaraRadera
  7. Haha, det är ju nästan ingen som ens vet vad ESC är för något här i Italien, så det är nog mycket möjligt att ingen röstade :) Det är bara vi svenskar som är helt besatta vid denna tävling...

    SvaraRadera