söndag 20 maj 2012

Svarta döden - Kim M Kimselius

Baksidestext:
"Det är pestens år 1348 i Florens. Pesten utplånar allt i sin väg och lämnar byar och städer öde. Det är en ohygglig katastrof som drabbar Europa.
Theo och Ramona förflyttas i tiden och hamnar mitt i den pestsjuka staden. Där träffar de Minette som bär på en stor hemlighet. När hon till slut avslöjar den för Theo och Ramona, är det något så fruktansvärt att de knappt kan tro att det är sant. De inser att de måste ta sig därifrån så fort de kan. Deras flykt gör att de till slut står öga mot öga med Svarta döden."


Det här är den läskigaste av Kimselius böcker om Theo och Ramona av dom jag har läst hittills. Dom andra är spännande, intressanta och lärorika, men ingen har varit lika otäck som den här. Man slängs rakt in i ett pestdrabbat Florens och Theo och Ramona råkar illa ut direkt. Hade det inte varit för att jag är så trött på kvällarna och inte orkar läsa så mycket hade jag antagligen sträckläst den.

Det jag gillar mest med böckerna om Theo och Ramona är att man lär sig mycket om en historisk händelse (alternativt fräschar upp minnet sedan skoltiden). Kim M Kimselius är mycket noga med sin research inför varje bok och det märks i texten. I slutet av boken finns bilder från resan hon gjorde till Florens, samt en "uppslagsdel" för vetgiriga där alla ord, personer och platser får en lite mer ingående förklaring.

1 kommentar:

  1. Tack Helena
    Hoppas den inte var så skrämmande att den höll dig vaken på natten, tror ändå inte det, eftersom du skriver att du var så trött, så förmodligen somnade du som en stock utmattad av dina små prinsessor.
    Tack för den mycket fina recensionen! Men den deltar du i utlottningen på min blogg: http://kim-m-kimselius.blogspot.se/2012/04/skriv-och-vinn-en-bok.html

    Kram Kim

    SvaraRadera