fredag 29 juni 2012

Payson har usel kundtjänst...

Jag har sedan länge haft ett konto på payson... Det har aldrig varit några problem. Alltid fungerat smidigt både att betala och få betalt. Tills för några dagar sedan.

Jag fick betalt via payson men kunde plötsligt inte röra pengarna. Payson ville ha fler uppgifter om vem jag är. Jag fyller i alla uppgifter (adress, personnummer och dylikt) och får upp ett felmeddelande om att min adress inte stämmer överrens med folkbokföringens register.
Okej, det händer... jag är van, även om det är konstigt eftersom blanketter och intyg som beställs från Sverige automatiskt hamnar här hos mig... i DEN brevlådan som står på DEN adressen som jag angivit.

Jag skriver ett mail till paysons kundtjänst och frågar hur vi kan lösa problemet. Får till svar att kryssa i en liten ruta där det står annat land och ladda upp kopior på pass och kontoutdrag från banken med den ovan angivna adressen.

Mitt pass har gått ut och några kontoutdrag från banken får jag inte skickat hit. Jag skriver till payson igen. Kan vi lösa det här på något annat vis?
Payson svarar med samma info som i mailet tidigare...

Jag skriver igen. Får till svar att jag kan ladda upp id-kort eller körkort, samt en hyresavi eller elräkning i mitt namn med ovan angivna adress.

Jag skriver igen: Mitt id-kort är italienskt och mitt körkort är svenskt men med italienska klisterlappar det förnyats här i Italien. Godtar ni det? Alla räkningar kommer i min sambos namn, så någon räkning kan jag inte visa er i mitt namn.

Svar: Du måste ladda upp en räkning i ditt namn med den angivna adressen.

Jag tröttnar på konversationen och laddar upp bilder på mitt inskannade körkort och struntar i räkningen... Efter några timmar kommer ett mail att det godkänts och jag kan överföra pengarna till mitt bankkonto (märk väl att vi inte talar om några suspekt stora summor här, utan några ynka hundralappar).

När jag var som argast tänkte jag blogga om det, sen tänkte jag att äsch... det löste sig ju. Nu ska jag bara ta bort kontot och aldrig mer använda payson... men så fick jag alldeles nyss ett nytt mail. Jag kopierar och klistrar in det här:

"Vi behöver någon handling som styrker att du finns på den adress du uppgett, du kan ladda upp detta eller e-maila handlingar till : security@payson.se

Ett annat alternativ är om din sambo tar över kontot och laddar upp kopia av sitt pass och en räkning."



Smidigt payson.... Smidigt....

6 kommentarer:

  1. Varför inte krångla till det om det går ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej men precis.. det är ju inget roligt om allt bara går smidigt ;)

      Radera
  2. Men så uruselt! Vore väl en sak om det handlade om riktigt stora summor och om du precis börjat använda tjänsten. Nu har du ju varit kund länge, så varför plötsligt börja krångla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan tycka det ja... Lite flexibilitet kanske?

      Radera