fredag 8 juni 2012

Sol och smörjklockan



För er som har i-phone eller android är det här en riktigt fiffig sak, särskilt för er som har barn (men även vi vuxna är väl rätt dåliga på att smörja in oss, och komma ihåg att smörja in oss IGEN, senare?).

ACO har gjort en app som hjälper dig att komma ihåg när det är dags att smörja in igen, bara att ställa in "soluret", så blir du påmind när det är dags. Det finns dessutom ett spel för barnen och en smörjarskola med tips och råd.

Så här skriver ACO om varför dom skapat appen:
"Enligt Strålskyddsmyndigheten är Svenskar är det folk som i minst utsträckning skyddar sig mot solens strålar. Vi är även de som, tillsammans med italienarna, solar mest i världen*. Även om det är viktigt för alla att skydda sig från solen är det absolut viktigast att skydda barnen. Svenskar är bra på att skydda de minsta barnen, men sämre på att skydda de lite större barnen. En av de största problemen till att vi bränner oss i solen är att vi inte smörjer oss tillräckligt mycket med solskydd eller att vi smörjer oss på fel sätt. ACO lanserar därför en Solapp innehåller hjälpmedel och tips för att skapa bättre rutiner kring insmörjning av solskydd."



1 kommentar:

  1. Numera är jag extremt noggrann med att smörja in mig. Men när jag var ung brände jag mig flera gånger. Det händer inte numera. Barnen måste man så klart vara extra rädda om.

    SvaraRadera