onsdag 17 oktober 2012

Första lånet återbetalt


Kommer ni ihåg Rosa från Filippinerna? Det var till henne jag gav mitt första kiva-lån. Idag fick jag mail om att den sista inbetalningen har blivit gjord och därmed har Rosa betalat tillbaka allt hon lånade. Eftersom det första lånet man ger genom kiva är gratis (en sponsor betalar ut pengarna) så är det inga pengar som man får tillbaka och kan låna ut igen.
När man lånar ut av sina egna pengar kan man, när återbetalningarna kommer in, välja om man vill låna ut pengarna igen eller om man vill få pengarna utbetalda till sitt konto.
På mitt kivakonto finns just nu 18 dollar som blivit återbetalda på lån som jag gett av egna pengar. Om någon månad, när jag når 25 dollar, kan jag låna ut till någon annan.

Om du också vill ge hjälp till självhjälp så klicka här så kommer du till kiva. Det första lånet är som sagt gratis, sen kan man själv välja om man vill ge fler lån eller inte. Det finns inga krav eller måsten.



4 kommentarer:

  1. Så kul! "Mitt" gratislån är också återbetalt sedan en tid tillbaka och 21% återstår av det andra lånet som jag så småningom kommer att pytsa ut till någon annan som får nytta av pengarna (som jag inte ens saknar för det är så lite men tillsammans med andras bidrag kan det förändra liv). Kul att du gör reklam för KIVA! Själv har jag varit dålig på det. :(

    SvaraRadera
  2. Härligt när det går bra och pengarna gör nytta!

    SvaraRadera
  3. Jag har ganska dålig koll på mitt utlån, borde kanske kolla upp det lite...

    SvaraRadera
  4. Vilken genial ide det ska jag kolla på närmare :) tack sis

    SvaraRadera