lördag 22 december 2012

Riddarsvärdet - Kim M Kimselius


Baksidestext

Med fasansfull insikt inser Theo och Ramona att de inte kommit tillbaka till sin egen tid. De håller i ett riddarsvärd! Vid ljudet av röster släpper Ramona taget och gömmer sig. Theo står som förstenad och stirrar på svärdet.
Theo har förstått att svärdet är deras enda biljett hem. Han måste hålla fast vid det, till vilket pris som helst. Hans beslut för dem åt skilda håll, till Mont-St-Michel och Château de Pirou i Normandie under 1300-talets riddartid.
Planer smids om ond, bråd död, vilket även inkluderar Theo och Ramona.

Omdöme
Varje gång jag öppnar en ny bok om Theo och Ramona känns det som att träffa gamla vänner. Vid det här laget känner jag dom så väl att jag ibland kan lista ut i förväg vad som kommer att hända. I riddarsvärdet händer något som inte har hänt tidigare. Theo och Ramona hamnar direkt i en ny tidsresa när dom försöker ta sig hem från franska revolutionen, utan att komma hem emellan. På vägen har dom tappat bort Ramonas kusin Robert och dom vet inte om han lyckats ta sig hem till deras egen tid eller om han också hamnat på ett nytt ställe i en annan tid...
Riddartiden är en historisk period som jag inte var särskilt intresserad av när jag gick i skolan så det blev mycket nytt jag fick lära mig i den här boken.
I varje bok finns en rejäl faktadel där man kan läsa mer om den tidsera som boken handlar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar