torsdag 25 april 2013

Hemmagjord, ätbar fingerfärg!


Idag har vi lekt med fingerfärg för första gången. Clara tyckte det var jättekul, Matilde verkade tycka att det var lite skumt och tröttnade ganska snart.
Jag testade ett recept som jag hittade i bloggen The imagination Tree. Där finns det massor av roliga saker man kan göra med både små och större barn, vi kommer helt säkert att testa många av lekarna och pysslet som finns där i framtiden. 


Receptet:
2 dl Majsstärkelse
1 dl kallt vatten
4.5 dl kokande vatten
Hushållsfärg eller annan ätbar färg.

Blanda stärkelsen med det kalla vattnet och häll sedan på det kokande vattnet, en dl i taget och rör ordentligt emellan varje ny omgång vatten. Om du vill göra flera färger delar du först upp "smeten" i olika burkar och tillsätter sen färgerna i dom olika burkarna.

Jag gjorde antagligen något fel, för när jag hade hällt i det kokande vattnet var det jättelöst, så jag fick fylla på med en hel del stärkelse, men det blev ganska bra till slut ändå.
Möjligen gör jag den lite tjockare nästa gång.


Tjejerna stoppar fortfarande allt i munnen, så att köpa fingerfärg kändes inte som någon bra idé, man vet aldrig vad som är i... Den här smeten är inte särskilt god, så ingen av dom smakade särskilt många gånger ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar