tisdag 31 december 2013

Bittra rötter - Sheri Reynolds



Baksidestext:
"Bittra rötter är en starkt gripande skildring av dne unga flickan Jaels uppväxt på livets skuggsida i den amerikanska södern. Hennes alkoholiserade mamma dör tidigt och lämnar därmed Jael föräldralös. Enstöringen River Bill, en kyrkans man, adopterar henne. Det står snart bortom allt tvivel att vad han sökte inte var en dotter utan en hustru.
Jael hör röster. Genom väggen hör hon vittnesmålen frn den grupp incestoffer som håller till i kyrkan men hon lyssnar också till de mystiska och gåtfulla rösterna från den blida Jungru Maria-skulpturen och den hånfullt barska lilla kvinnofiguren av vax och aska.
Jael blir illa skadad av livets törnar, men förlorar inte sin inre styrka och sin kraft att kämpa."

Omdöme:
Berättelsen i sig är fängslande, men samtidigt är det en underlig flicka man får möta. En ganska underlig historia överhuvudtaget. Stundtals är det mycket vulgärt. Så vulgärt att jag faktiskt var på väg att lägga ifrån mig boken flera gånger och börja på en annan.  Jag fortsatte ändå, för det finns trots allt något som får en att vilja komma vidare i berättelsen.
Är inte riktigt säker på om jag tycker att den är bra eller inte... Den är annorlunda, det är jag i alla fall säker på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar