torsdag 22 maj 2008

Fontanarossa

Fontanarossa är Catanias internationella flygplats och den nuvarande byggnaden invigdes våren 2007. Förutom biljett- och informationskontor för Alitalia, Airone och Windjet finns här också ett fåtal cafeer och souvernirbutiker och en tidningskiosk. Det är enkelt att ta sig hit med hjälp av allmänna kommunikationsmedel från bland annat Catania, Taormina och Giardini-Naxos. Strax utanför själva flyplatsbyggnaden hittar man ett flertal biluthyrningskontor.På flygplatsens hemsida kan man se uppskattade ankomst- och avgångstider för dagens flyg. Denna information uppdateras kontinuerligt vid eventuella förseningar.

Mitt senaste besök på Fontanarossa ägde naturligtvis rum vid hemkomsten från en semester, men jag tänkte börja med att berätta om de första timmarna på denna semester..

Vi hade ett ruskigt tidigt morgonflyg till Rom att passa, och anlände således till flygplatsen runt 5-snåret på morgonen (kan hända att den tidiga timmen färgat mitt humör något...). Vid denna okristliga tid på dygnet är det naturligtvis mycket lugnt på flygplatsen. Ingen väljer en sådan flygtid om dem inte tvunget måste. Incheckningen gick mycket smidigt, och det var inte någon längre kö. Det var det inte heller till säkerhetskontrollen, vilken tydligen var ovanligt noggrann denna morgon, alla 4 i sällskapet fick antingen öppna väskan, ta av sig skorna eller ta av sig bältet. Detta ska man naturligtvis vara glad för, det är ju för passagernas skull säkerhetskontrollen finns där.Något jag undrade över är varför det är så MÖRKT?

Det finns ju massor av lampor i taket, men det är bara över incheckningen och säkerhetskontrollen som alla lampor är tända.. Vid gaterna är det riktigt skumt. Jag kan förstå att suovernirbutikerna inte är öppna vid den här tiden på dygnet, men inte att det inte finns ett enda cafe som är öppet? Vid hemkomsten var klockan lite mer, ungefär 10 på förmiddagen.. då var alla lampor tända trots att solen sken in från alla takfönster... Oturligt nog saknades en av våra väskor, så vi fick tillfälle att bekanta oss med flygplatsens bagageservice. Den får ovanligt gott betyg. En trevlig tjej tog emot vår anmälan, ringde ner till bagagekillarna för att kolla så att kollit inte blivit kvar där. Det hade det dock inte, så vi fick med oss ett kvitto på vår anmälan, en lapp med ett telefonnummer som vi kunde ringa, samt ett löfte om att väskan skulle bli hemkörd till dörren. Det tog visserligen 2 dagar, men jodå, sen kom väskan ända hem till tröskeln!




3 kommentarer:

  1. Där ser man, tur att ni fick tillbaka väskan :) Kram

    SvaraRadera
  2. Jag fick vänta i sex dagar på en väska en gång! Då hade jag flygit för att jobba på Fuerteventura och mellanlandat både i Madrid och på G.C. Jag kände ingen och hade bara en pytteliten ryggsäck med kläder som skulle räcka för övernattningen i Madrid. Dessutom hade jag inga pengar och fick gå omkring i min jobbuniform tills väskan kom...

    SvaraRadera
  3. Tänk va olika flygplatser är. Vissa är hektiska och öppna dygnet runt och andra är mest bara en stor "fabrikslokal" (Typ som på Kos, Grekland).
    Det är lite trist när saker är stängda då man går och väntar på nästa flyg. Bästa flygplatsen jag varit på är nog Köpenhamn och den i Minneapolis. Stora, fina och kul butiker.

    SvaraRadera