lördag 6 september 2008

Första besöket hos nya gynekologen

Idag var det då dags att gå till vår nya gynekolog för första gången. Det var faktiskt lite smånervöst, men det gick så bra så. Både gynekologen och hans fru (som också är gynekolog) var mycket trevliga, de tittade tillsammans igenom alla prover och ultraljud från förra gången och konstaterade några ganska så horribla fakta...
För det första så är den gynekolog som vi gick till förut inte utbildad på ultraljud. Han får inte göra ultraljud helt enkelt... Det är därför vi inte har några läkarutlåtanden om ultraljuden som han gjorde, bara några bilder... Vi har bara utlåtanden från de ultraljud som den andra läkaren gjorde...
För det andra så var värdena på tri-testerna som vi gjorde enormt höga, och väldigt allarmerande, inte som vår dåvaranade gynekolog sa: Det är inget att oroa sig för....
Värdena visade att det fanns en mycket stor risk att barnet hade ryggmärgsbrock, men enligt våra nya gynekologer hade han egentligen ingen ryggrad alls, vilket man ser tydligt på ultraljudsbilderna om man vet vad man ska titta efter. Redan på första ultraljudet ser man att det inte finns någon synlig ryggrad... Jag är så förbannad så jag vet inte vart jag ska ta vägen... Okej om det är något som inte är riktigt som det ska med barnet, att man säger vi väntar lite och ser om det ordnar till sig, men finns det ingen ryggrad så lär den väl knappast växa ut senare??
Så varför fick jag då gå omkring och vara gravid och lyckligt ovetandes i TJUGOTVÅ VECKOR??
Om man ändå visste att det finns inget hopp för det här barnet hade man väl kunnat avsluta graviditeten med en gång eller?
Well... det här är något jag måste försöka glömma bort för tillfället. Det viktigaste av allt just nu är det som håller på att växa till sig inne i min mage just nu och ingenting annat.
Vi gjorde ett ultraljud, men det enda man ser än så länge är den lilla säcken som bebisen ska bo i, det är för tidigt ännu för att se fostret eller höra hjärtslag.
Nu ska det göras en massa blodprover och om två veckor ska vi tillbaka till gynekologen igen. Då, lovade han, kommer vi att se en sprattlande liten varelse och höra hjärtslag!
Både vår gynekolog och hans fru var verkligen mycket trevliga och tog sig tid att förklara en massa olika saker, var väldigt noga med att se till att jag vet vad jag bör äta mycket av och vad jag bör undvika och så vidare.
Vi känner oss trygga med dem!

1 kommentar:

  1. va skönt att ni är trygga hos dem.. låter ju verkligen som ett pucko ni hade första ggn.. så får det bara inte gå till...

    SvaraRadera