måndag 27 oktober 2008

Bokfusk....


Boken som jag höll på att läsa var uppenbarligen inte särskilt inspirerande eftersom den blivit liggandes orörd i över en vecka... Så jag beslöt mig för att fuska... Skita i den där boken och börja på en ny ;o) Ja, jag har lite olika perioder när det gäller huruvida en bok ska läsas ut eller inte... Ibland tycker jag att en påbörjad bok ska avslutas oavsett om den är skittråkig eller ej, ibland tycker jag att äsch, varför ska jag slösa tid på att läsa nåt som jag inte gillar? Den senare åsikten är kanske den mest sunda?
Nåja, igår när jag var förbi en bokhandel hittade jag den här, La terazza proibita av Fatema Mernissi (Drömmar om frihet heter den på svenska, den italienska titeln betyder den förbjudna terassen) som fångade mitt intresse.
Jag har bara läst första kapitlet ännu (ja, det går lite långsamt att läsa på italienska...) men jag längtar redan till ikväll när jag ska fortsätta läsa.
Boken handlar om Fatima själv, om hennes uppväxt i ett harem i Marocko... Mycket intressant!

6 kommentarer:

  1. du är modig du som läser på italienska.. jag är alldeles för trött (på kvällen) för att läsa på engelska.. ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag ger upp tråkiga böcker. Kan bara inte ta mig igenom dem.
    Jag var seg på att läsa engelska böcker under många år, nu går det utan problem. Måste ju vara svårare med italienska böcker tänker jag mig. Började de ju inte lära ut i skolan då man var liten..

    SvaraRadera
  3. Ciao Helena
    Tack för tipset om boken som låter intressant och för Fnul. Känner igen mig i det du skriver. Händer alltför ofta att jag inte orkar läsa färdigt en bok som är seg. Fick själv en bok idag men på svenska :o) Gomorra som du säkert har hört talas om. Den är skriven av Roberto Saviano och handlar om camorran. Har precis börjat läsa den och den verkar vara mycket intressant. Ska försöka gå och se filmen oxå så fort jag får tid. Vet du att min första bok jag läste på italienska var "Il nome della rosa" Trodde jag aldrig skulle fixa det men det gick fast det tog hur lång tid som helst :o) Läste om den senare på svenska och jag tyckte den var knepig även på mitt modersspråk. Men skam den som ger sig :o)
    Ha det så bra nere i värmen. Fattar du hur avundsjuk jag är på dig som bor där nere? LOL
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. OOOOOH låter som en bok för mig, eller inte. Läser gärna saker som ör relaterade till Marocko eller den marockanska/muslimska/islamska (vet aldrig riktigt vad det heter) kulturen. Den ska jag hålla utkik efter, på svenska eller engelska dock... kan fortfarande inte riktigt njuta av att läsa på spanska.

    SvaraRadera
  5. Åh, önsakar att jag kunde italienska det är så fint! He, he - nej så liten r väl inte "badbollen" förstås... :)

    SvaraRadera
  6. Ha, ha. Jag kan göra likadant. I en liten hylla nära sängen har jag nu fyra böcker jag börjat på och släppt, för de varit så trista. En bok får typ 50 sidor på sig att fånga mig, är jag fortfarande kallsinnig, ja då brukar jag släppa taget. Men ibland träffar man rätt, just nu läser jag två bra böcker, en mer fakta och en deckare (lite gammal, men ny för mig!). Det verkar som Fatemas bok fängslar (usch, en dålig vits...), ofta kul, nja intressant med livsöden.

    SvaraRadera