söndag 26 oktober 2008

Fototriss - Sött

Pasticcini
Här på Sicilien är det sällan man bakar något gott själv när något ska firas.
Man åker till bageriet och köper en bricka med pasticcini.
Ruskigt sött, så att tänderna nästan faller i bitar... ;o)

Dem här har jag ingen aning om vad dem heter, vi hittade dem på marknaden i Ao Nang i Thailand. Dem är inte så söta som dem ser ut, det är bara glasyren som är väldigt söt, själva kakan eller vad man ska kalla den för var ganska torr och smaklös.

Granita
Äkta, sicilansk sommarfrukost bestående av en slags iskross smaksatt med jordgubb (och en massa socker), men det finns också kaffe, citron, och en massa andra smaker. Äts med en brioche (bulle) som bryts i bitar och doppas i granitan. Några föredrar sin granita utan grädde, jag föredrar min med grädde både över och under.

Fler sötsaker hittar man på Fototriss

33 kommentarer:

  1. Ojoj, vilka söta bilder:-)Måste vara hopplöst att välja när man ska handla......alla såg ju så goda ut! /Anette

    SvaraRadera
  2. Gösses vad med sötsaker, jätteläckert! Gillar de två översta bäst.

    SvaraRadera
  3. Här har man inte sparat på kalorierna. Vilka underbart sockersöta bilder! =) Blir ju supersugen när jag ser munkarna. Mums!!

    SvaraRadera
  4. Mums! Här var det en massa sötsaker! Underbart ljuvligt. Är det överhuvudtaget möjligt att välja bland alla dessa?!?

    SvaraRadera
  5. Snacka om sockerbomber!
    Kul bilder!

    SvaraRadera
  6. Mmmmmmm........
    Jätteläckra sötsaker!!
    Men hur svårt är det inte att välja?
    Översta bilden blev favo! =)

    SvaraRadera
  7. Hua mej så mycket sött, själv hade jag svårt att hitta sött hemma;)

    De tvä översta bilderna blev favorit!

    //annette

    SvaraRadera
  8. Oj här krullade sig tänderna nästan! Första och andra bilden blir favorit. Första för att det ser smaskens ut och andra för de glada färgerna!

    SvaraRadera
  9. Ja, jäklar vilka söta bilder! Verkligen läckra!

    SvaraRadera
  10. Oh Gode tid så gott det ser ut!! Den första bilden får det att värka i magen av suget efter nåt sött!! Mums. Tar gärna en Granita nu efter frukosten!! Härliga foton!! Ha det absolut härligt!!!

    SvaraRadera
  11. Vilka läckerheter du bjuder på! Min favorit blir Granitan - den blev jag otroligt nyfiken på!

    Har du något bra resmål på Sicilien att rekommendera med barn på 5 & 7?

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  12. Smaskiga bilder att dregla över...
    Ha en bra söndag !

    SvaraRadera
  13. Du har verkligen lyckats med att visa smaken sött! Lite väl sött... ;-) Vilken fin blogg du har.

    SvaraRadera
  14. Åh, så mycket sött! Ja, det kan verkligen det där med sötsaker i Italien.

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  15. Mamma Mia vilka godishögar! Nu blev jag ju sugen...

    SvaraRadera
  16. Bor man på Sicilien är det inga större problem att hitta sötsaker. Problemet är bara att välja!

    SvaraRadera
  17. Åh, det där såg ju inte helt fel ut heller! Vem behöver baka när man kan köpa spna där giodsaker färdiga? Ha en fortsatt bra söndag! Kram!

    SvaraRadera
  18. Oj jösses! Vilka läckerheter! Vilken samling bilder du fått ihop.
    Brasilien är nog lite likt Italien på det sättet, det finns ett otroligt utbud av söta kakor och bakelser. Mer söta än goda...
    Frukosten...kanske lite vanlig frukost först sen skulle jag glatt sätta i mig den också. Jag kommer ihåg när vi bodde på ett hotell i Italien när barnen var små så blev de sååå glada när de fick frukost...Den bestod av varm, sötad mjölk och just en sån söt brioche. Dessutom några söta kex till det. Inte alls som frukosten hemma:)
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  19. Vad gott allt såg ut, speciellt det på den sista bilden :)

    SvaraRadera
  20. Första bilden får det att suga till i magen :-) Onekligen ganska bekväm metod, att köpa en låda bakverk och bjuda till fest. Tredje bilden känns klart läskande och din text till den andra bilden får mig att fundera på hur mycket ögonen luras att tro det ska smaka sött. För de thailändska bakverker ser onekligen söta ut.
    Det blir första bilden som får min röst, vilket smaskigt utbud!
    Verkar klart farligt att bo på Sicilien... tror jag skulle besöka bagerierna där oftare än jag besöker våra konditorier här...
    Kraftig blåst och regn, antar att vädret är bättre där nere?
    ha en skön söndag :-)

    SvaraRadera
  21. Mmmm läckert läckert!

    SvaraRadera
  22. Man kanske skulle ha satsat på en karriär som tandläkare på Sicilien. Det ser ut att vara riktiga sockerbomber.

    SvaraRadera
  23. Mumsssssssss, man blir bara så sugen... på godis och bullar. Underbara alla favoriter.

    SvaraRadera
  24. Frukosten ser god ut, men frågan är om det inte är lite för sött till frukost. Jag har svårt med sött till just frukosten..

    SvaraRadera
  25. Detta var väldigt sött... överallt!

    SvaraRadera
  26. Oj, vad blodsockret sköt i höjden av dina bilder! Den första bilden visar massor av godsaker som jag gärna hade smakat på! Gillar den bilden jättemycket! Mmm, så gott!

    SvaraRadera
  27. Här var det väldigt sött :) Mittenbilden blir favorit.

    SvaraRadera
  28. Varför ska man baka själv när det finns så många som har det som yrke? Sött och gott ser det i alla fall ut. Fotot i mitten, lite barnkalas över bakelserna.

    /Avsändare Margareta

    SvaraRadera
  29. Hej!
    Det var nog det sockrigaste jag nångsin hört talas om. Jag blev lite småsugen på det där i glaset, men det är nog inget för mig som inte ens äter socker *fniss*
    /aw :)

    SvaraRadera
  30. Ojsan, här var det verkligen sött så det nästan gör ont i tänderna. :)
    Första bilden såg ju läckrast ut. Vad smart att man köper en bricka med lite av varje på. Det kan ju vara så svårt att välja annars. :)

    SvaraRadera
  31. Vilka frestande bilder. Jag skulle bli smällfet på nolltid om jag hade såna läckerheter inom räckhåll. Den tredje bilden var nog den som såg allra bäst ut, för den kändes så läskande.

    SvaraRadera
  32. Underbara "munkar" med råsa glasyr! Citronodling låter väldigt intressant! Nu ska jag kika lite vidare här..MVH Eva

    SvaraRadera