söndag 2 november 2008

Fototriss - Kyrkor



San Giuseppe är Taorminas vackraste kyrka. Den är ovanligt ljus i färgerna för att vara en katolsk kyrka och dess fasad är ganska ovanlig jämfört med andra kyrkor i området. Bästa utsikten över kyrkan får man om man går längst ut på torget, vid utsiktsplatsen och vänder sig om. Det är en ståtlig syn som möter en med kyrkan i förgrunden och bergen med det gamla klostret uppe på toppen som skymtar bakom kyrktornet. Inne i kyrkan är det också ljusa färger som gäller och man ska inte glömma att titta uppe i taket, där finns det mycket vackra målningar!
Altaret är vackert utsmyckat och till vissa delar har man använt sig av marmor från Taormina som går i ljusa och rosa toner. Bakom altaret finns en staty av madonnan och på bägge sidor om det finns statyer av änglar. Längs väggarna finns mindre målningar med olika budskap på latin.
Kyrkan är i mitt tycke romantisk, och det är nog många som håller med, varför skulle det annars vara den kyrka i vilken dem allra flesta bröllopen i Taormina hålls? Hit kommer par från hela världen för att gifta sig!

26 kommentarer:

  1. Så otroligt vacker kyrka,instämmer om att den är romantisk, mittenbilden blev favorit!

    mvh //annette

    SvaraRadera
  2. Det kan jag förstå att man vill gifta sig där! Så vacker den är! /Anette

    SvaraRadera
  3. Här står det mellan bild 1 och 2.
    Kan inte välja ut en av dom!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag förälskad.
    Vlken vacker byggnad....
    Måste se igen.
    Ha det gott.
    Synne.

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker kyrka, kan tänka mig att det är riktigt rogivande att sitta en stund.

    SvaraRadera
  6. Jag var i Taormina för många år sen, men kom aldrig in i kyrkan av nån anledning. Fina bilder - jag förstår varför många bröllop hålls där!

    SvaraRadera
  7. Hej Helena,,eva här,,,fint,,trots,70 besök i naxos har jag inte vart in i San Giuseppe,,,,!!hm,,,,

    SvaraRadera
  8. Vacker kyrka! Håller med om att den är ljus och romantisk. En liten pärla. Inte konstigt att den är populär bland giftassugna... Altarfotot blir mitt val i trissen, även om jag tycker om alla tre fotona. :-) Taormina är verkligen en trevlig liten stad på bergssluttningen. Lustigt, under våra två veckor i Taormina passerade vi kyrkan och torget många gånger, men vi gick aldrig in. Lustigt, annars brukar vi inte "undvika" kyrkor. En av flera anledningar att återvända ;-)

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra kyrobilder. Min favorit blir den sista :)

    SvaraRadera
  10. Åååh, vilka vackra bilder. Älskar mittenbilden där man verkligen ser att Madonnan är verkets mittpunkt.

    Fantastisk skärpa och detaljrikedom. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra bilder och vilken trevlig information du lämnar. San Giuseppe är en kyrka som jag också besökt och nu fick jag lära mig mer om den. Tack för det!

    SvaraRadera
  12. Oj, vilken vacker kyrka...stilren men ändå massor av detaljer...och vilket ljus!

    SvaraRadera
  13. Verkligen vackert inne i kyrkan. Och utanpå också/Lis

    SvaraRadera
  14. Kan inte välja en bild som favorit så jag nöjer mig med att skriva att alla är vackra

    SvaraRadera
  15. Verkligen vacker kyrka - ljus och fin här blir alla tre mina favoriter.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  16. Fina bilder. Mycket intressant med läsningen om själva kykan. Fasaden är verkligen snygg och annorlunda. Hälsningar / ela

    SvaraRadera
  17. Kul med lite historia kring kyrkan. Håller med om att den är romantisk. Sista bilden blir min favorit. :)

    SvaraRadera
  18. Vilken vacker kyrka! Ja, verkligen kan man förstå att folk vill gifta sig i den. Jag är inte heller någon jätte Bondfan, men man vet vad man får liksom, action. Och en snygg man att titta på. :)

    SvaraRadera
  19. Vackert, gillar den första bilden bäst.

    /Zippo

    SvaraRadera
  20. Fina temabilder. Verkar vara en ljus och luftig kyrka, till skillnad från många som kan vara lite dystra i sin framtoning.

    SvaraRadera
  21. Vackra bilder och jag fastnade för första bilden men alla har så fina detaljer=)

    SvaraRadera
  22. Wow vad vackert,
    den första blev mn favorit :)

    SvaraRadera
  23. 1 och 2 är helt underbara, så vackra färger :)

    SvaraRadera
  24. Tre otroligt vackra bilder, men min favorit blir nummer 2! /maria_6909

    SvaraRadera