måndag 19 januari 2009

Sevärt - Djurpark, Akvarium, Zoo

"Efter en omröstning bland er som deltar i trivagos veckotema blev det bestämt att det ska heta "sevärt", så härmed döper vi högtidligen om trivagos veckotema till just sevärt. Den här veckan är temat djurpark, akvarium eller zoo, och man har hela veckan på sig att lägga upp sitt bidrag. Alla som vill får så klart vara med! :o)"


Dusit Zoo, Bangkok
Khao Din Zoo, eller Dusit Zoo som det också kallas är ett ganska stort område vilket i och för sig är ganska vackert med mycket grönska och en stor sjö mitt i på vilken man kan hyra trampbåtar att åka omkring med. Det finns väldigt många olika djurarter att titta på, men jag tyckte inte alls om det då jag från besök på andra zoon är van att se att djuren har mycket bättre utrymme med mer sysselsättning och framför allt renare utrymmen. Bland annat blev jag mycket illa berörd av att se att elefanternas utrymme ursprungligen egentligen var någorlunda stort, men att det var avspärrat med eltråd så att stackarna bara hade något mer än tillräckligt utrymme för att vända sig om. De trädstammar och dylikt som elefanterna hade kunnat klia sig mot var också dem inklädda med eltråd. Krokodilernas hem hade helt klart varit tillräckligt stort om dem inte hade varit så många, de låg mer eller mindre ovanpå varandra.
De djur som såg ut att ha det allra bäst var de djur som var på den afrikanska savannen. Giraffer, strutsar och zebror.
Det finns så vitt jag såg bara 2 matställen inne på området, det ena var ett så kallat foodcourt som vi inte ägnade något större intresse. Det var inhägnat med kraftigt hönsnät under ett tak och det luktade inte särskilt gott därifrån. Det andra var det allra minsta Kentucky Fried Chicken som jag någonsin sett och det var inte särskilt rent där heller, så det blev en chokladkaka, en påse chips och en dricka från Seven Eleven för att klara oss tills vi kom till något anständigare.
Det enda som får högt betyg är budgetvänligheten eftersom entreavgiften var väldigt låg (jag tror det kostade ungefär 30 kr), men med tanke på hur det såg ut därinne hade det kanske varit en ide att ta ut en något högre entreavgift för att använda pengarna till att rusta upp en del...

4 kommentarer:

  1. Fy, det är inte roligt med djurparker där djuren inte ges tillräckligt utrymme! Vi var på skolutflykt till ett zoo i Bergamo förra året och det var hemskat. Stod och tittade på en vit tiger som kräktes hinkvis i sin lilla inhägnad. Ger mig fortfarande rysningar.

    Hoppas du har en bra dag i gråvädret :)

    SvaraRadera
  2. Hemskt hur folka kan behandla djur, att de inte har vett att sköta om dem ordentligt! Jag minns en cirkus vi besökte för något år sedan, de hade ett Zoo med alla djur som ingick i föreställningen, samt några till. Djuren var så utmärglade att man såg revbenen. Stanken ska vi inte tala om!

    SvaraRadera
  3. härligt ståtligt foto.. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har lite svårt för djurparker och cirkusar där djur är inblandade. Just för att det inte finns tillräckligt med utrymme och djuren inte kan leva under naturliga former. Det är verkligen hemskt!

    SvaraRadera