tisdag 17 februari 2009

La Prima Indagine di Montalbano - Andrea Camilleri


(eller Montalbanos första fall, jag har inte hittat just den här på svenska...)

I den här boken om Montalbano hittar man 3 olika kortare historier, varav den ena handlar om när Montalbano bli förflyttad till Vigáta.

Jag har läst boken på italienska, och det var inte helt enkelt, eftersom den är skriven på siciliansk dialekt... det tog lite tid ska villigt erkännas ;o)

Jag gillar Camilleris sätt att skriva på, och eftersom jag har sett tv-serien innan jag läste boken så kan jag se personerna och platserna framför mig. Jag blir nästan lite full i skratt varje gång Montalbano svarar i telefon ;o)

Det här är den första boken av Camilleri som jag läst, men det kommer garanterat att bli fler, och om man gillar den lite småsure kommisarien Montalbano kommer man definitivt också att tycka om böckerna, men att läsa just den här på sicilianska rekommenderar jag bara om man har åtminstone ett litet hum om dialekten, annars kan det nog bli ganska svårt att hänga med även om man är duktig på italienska, jag fick fråga sambon rätt många gånger om ord som jag inte kände igen...

6 kommentarer:

  1. Jag fick den här boken av Eva i julklapp förra året och den är ju bara hopplös att läsa för den som sitter med ett italiensk lexikon och försöker klura ut vad de där sicilianska uttrycken betyder på svenska - jag fick helt snöpligt ge upp!!

    SvaraRadera
  2. Jag läste lite 'Montalbano' för många herrans år sedan (på italienska). Jag tyckte de var ganska kul, men efter ett tag började jag tycka att de var tjatiga och övergick till annan litteratur. Jag blev väl lite mätt på det helt enkelt. Det är ju ofta så, speciellt om en författare skriver liknande saker hela tiden. Men de är garanterat något att rekommendera om man inte har läst Camilleri tidigare.
    Kram ☺

    SvaraRadera
  3. Jag har just tittat på alla tre delar av filmen Gudfadern så nu vill jag också besöka Sicilien, men under tiden får jag titta på dina fina bilder, Peter heter jag och ingår i Camillas Fotoprojekt månadsbilden, kul idé måste jag säga har gjort ett eget litet pris till henne inne på min blogg men hon har inte upptäckt det än, hoppas hon blir glad. Har för mig att jag skrev en kommentar förut på den här fina bloggen, hoppas du inte käner dig förföljd(ler) Mvh från Peter Olofsson

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst några utav hans böcker och jag är ingen hejare på siciliano :) men man borde kanske försöka..

    kram

    SvaraRadera
  5. Inne och kikar i din blogg. Sätter ett litet tassavtryck att jag varit här.

    Vicki

    SvaraRadera
  6. Här kommer en utmaning ifrån mig!

    Som tack för alla dina. >;o)

    http://www.daisyandme.net/daisyandme/2009/02/jag.html

    SvaraRadera