onsdag 4 mars 2009

Änglar - Finns Dem?

"En ängel är ett andeväsen, som förekommer till största delen inom religionerna judendom, kristendom och islam, och vars uppgift är att tjäna Gud. Änglarna är Guds budbärare, men deras främsta uppgift är att vara Hans rådförsamling. Somliga tror att vi har en skyddsängel som vakar över oss dag som natt, och enligt Dödahavsrullarna har varje människa en ond och en god ängel som ser över ens steg, den ena vill leda henne rätt på livets väg, den andra in på dödens".

(Källa Wikipedia)

Idag har jag varit på kyrkogården i Taormina. Det är en väldigt fin kyrkogård med massor av vackra statyer föreställandes änglar och den Heliga Madonnan. Bara någon enstaka staty föreställer Jesus. Jag tycker om katolska kyrkogårdar, de är vackert utsmyckade, lite oorganiserade eftersom man bygger ut lite här och lite där vartefter som det finns behov, och framför allt så finns det en frid och ett lugn på en kyrkogård som man behöver ibland...

5 kommentarer:

  1. Det här var en lugn och fridfull ängel, jättesnyggt kort!

    Undra om kyrkogårdarna ser annorlunda ut nere hos dig för här är dom ganska små och byggda på "höjden", om du förstår vad jag menar :).. Inte alls så fina som ditt kort.

    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Vacker bild! Jag tycker också om att gå på gamla kyrkogårdar. Har nästan alltid bott bredvid en kyrkogård var jag än bott. Här i Brasilien är inte de kyrkogårdar jag sett så fina. Väldigt kala, inte alls så mycket träd och planteringar som vi är vana vid. Dessutom är det väldigt vanligt med dekorationer i plast! Förståligt nog kanske eftersom blommor ju vissnar så fort i värmen.
    Kramar!

    SvaraRadera
  3. fint med änglar.. :-)

    SvaraRadera
  4. Änglar finns. Jag vet. I alla fall i min värld...

    Ja, snart så tar jag hela foten... för detta går inte i längden....

    SvaraRadera
  5. Vacker staty. Verkligen.
    Jag vill att de skall finnas.

    SvaraRadera