lördag 14 mars 2009

Arabian Horse Show

Idag och imorgon hålls den första arabiska hästshowen här i Giardini, eller Primo show regionale del cavallo purosangue arabo, som det heter på italienska. Jag är inte den mest intresserade som finns när det gäller hästar, men det är vackra djur och när det väl händer nåt här i byn får man ju passa på att roa sig ;o)
Jag hann bara vara där en snabbis idag på förmiddagen, men imorgon ska jag ner igen och stanna lite längre, då är det hingstar och föl födda det här året som ska visas upp enligt programmet.


Den här såg inte ut att vara gammal. Hemskt söt, men jag kan tänka mig att det kanske var första gången som den var med på utställning, för den var väldigt nervös...

Den här lilla sötisen (knappt en tvärhand hög) visade upp en sorts krigsspark om jag förstod damen i högtalaren rätt, man lärde tydligen hästarna att sparka på kommando så att de kunde sparka på fienden?

Sötast av alla var nog den här lilla filuren (ännu mindre än tvärhanden här ovan), synd att den bara gjorde sina tricks åt det där hållet och inte vänd mot mig....
Jösses, så svårt det är att fotografera djur!!

5 kommentarer:

  1. djur och barn gör inte som man vill framför kameran..
    fina hästar med fina grimmor med blommorna där. :-)
    kul när det händer grejen i lilla byn..

    SvaraRadera
  2. Den sista var en liten falbellaponny världens minsta hästras. Och troligen den ovanför också eller en minishetland. Alla renrasiga araber härstammar från fem moderston långt långt tillbaka i tiden och det går att spåra efter som man fört bok på dem. Araber är hetblodiga men också väldigt kloka och tillgivna.Jag hadde gärna sett den där showen..

    SvaraRadera
  3. Fina hästar! Den sista verkar vara en riktig vildbatting!
    Kram ☺

    SvaraRadera
  4. Vad mycket inlägg det trillat in här då! Eller är det jag som låtit datorn vara avstängd ovanligt länge kanske :)

    Vad kul att det händer nåt i byn, klart man ska kolla in det då. Jag har haft några hästår i mitt liv men säger mest som du att de är vackra att se på!

    Det var en spännande final igårkväll du! Vilken röstning. tyvärr vann den låt som jag hade längst ner på listan... men men. Det bryr jag mig inte så mycket om egentligen, det var kul att följa det helal vägen tycker jag. Idag vaknade min dotter med orden: "skönt att det är över nu"...

    Intressant bok du skrev om. Det tror jag jag ska köpa i Sverige (för visst var den i pocket!?). Kan passa med lite nytt nu när barnlitteratur kursen börjar gå mot sitt slut.

    HA en bra söndag!

    SvaraRadera
  5. Vilken man den sista "lilla" araben har.

    SvaraRadera