lördag 14 mars 2009

Påvarna - 2000 år av makt och helighet


Jag har precis läst ut Påvarna - 2000 år av makt och helighet skriven av Göran Hägg och jag måste säga att det var väldigt intressant läsning, speciellt när man bor i ett katolskt land. Det känns viktigt att förstå bakgrunden till vissa företeelser.
Förutom att jag nu vet en hel del mer om hur vatikanstaten uppstod, hur det är uppbyggt och hur det fungerar, så vet jag också att påven inte alltid har varit så from och helig som man kanske skulle kunna tro.
Visst du till exempel att den stackars påven Formosus (891-896) fick sitt lik uppgrävt av påven Stephanus V som sammankallat ett kyrkomöte för att i efterhand döma Formosus för att han brutit mot regeln som förbjöd biskopar att byta stift? Liket dömdes som skyldig, berövades sin påveskrud, stympades och kastades i Tibern och alla beslut som Formosus tagit upphävdes...

Ända fram till 1400-1500-talet präglades många påvars liv av ett allt annat än fromt leverne, man ägnade sig gärna åt stora fester och orgier, många av dem hade barn både innan de blev påvar och fick fler efter att de blivit påvar. Man utsåg sina släktingar till kardinaler och hertigar, man sålde kyrkans egendom för att själv lägga beslag på pengarna och en hel del annat i samma anda.

Det här är ingen tråkig historiebok, Göran Hägg skriver på ett personligt och intressant sätt och är ofta en aning ironisk vilket jag gillar. Boken är skriven i kronologisk ordning och resan genom påvarnas historia startar redan på 70-talet efter kristus för att avslutas med ett kapitel om den nu sittande påven, Joseph Ratzinger, eller Benedictus XVI som är hans påvenamn.
Är man det minsta intresserad av religion i allmänhet och fenomenet påvedömet i synnerhet kan jag varmt rekommendera den här boken!

7 kommentarer:

  1. Lät ju faktiskt som en intressant bok att läsa. Får spana in den när jag kommer till en bokhandel nästa gång.
    Kramar Annika

    SvaraRadera
  2. Den vill jag läsa!!! Alltid intressant att försöka förstå sig på den knepiga vatikanen....

    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter som en bok för mig! Ska genast kontakta min hovleverantör (läs mamma)!
    Kram ☺

    SvaraRadera
  4. intressant.. och säkert kul att läsa också för att du just bor i Italien.. :-)

    SvaraRadera
  5. Det låter verkligen som en intressant bok och Göran Hägg är väldigt trevlig och har nog en lite ironisk syn på tillvaron.

    Ha en fin helg! /Ingrid

    SvaraRadera
  6. Jag är inte alls förvånad över o-fromheten. Låter som en bra bok.

    SvaraRadera
  7. Spännande.

    Och visst är det så att den världsliga makten tillsatte de andliga ledarna, och de andliga ledarna stödde den världsliga makten. Och rakt över allt gynnade man sina nära och de som man kunde ha nytta av...

    En värld av korrumption som vi i nutida Sverige kan ha svårt att förstå.
    Men man behöver bara resa till Asien så fattar man snart hur det funkar...

    SvaraRadera