lördag 9 maj 2009

Sagra delle Nespole

Nespole

Produkter gjorda av Nespole

Ikväll har vi varit på "Sagra delle Nespole" i Calatabiano. Skördefest för frukten nespole. Det var ärligt talat inte mycket att se... Ett mattält där man fick smaka på marmelad och likör gjort på nespole, några stånd som sålde olika produkter såsom kakor, pajer, marmelader och likörer och några vanliga marknadsstånd. Det var allt... Det tog oss inte ens en halvtimme att gå igenom allt..

Vad som däremot tog mer än en halvtimme var att komma därifrån. Smarta Peppe hade satt låset bak och fram på bromsdisken på scootern, så när vi skulle åka hem gick det inte att komma åt och öppna låset med nyckeln (det är ett sånt lås som man bara trycker ihop...). Vi fick ringa efter Peppes gudfar som fick komma med verktygslådan och montera loss hela hjulet...
Skoj, skoj...

Peppe och Angelo meckar loss låset....

11 kommentarer:

  1. Men vad typiskt... när man bestämt sig för att åka hem brukar man ju helst vilja komma iväg också...
    Nespole har jag aldrig hört talas om - likanr den någon mer "känd frukt"?
    Kram

    SvaraRadera
  2. tråkigt att det inte var mycket att se- fotona är fina hursomhelst.
    Irriterande det där med scootern- tur att det löste sej i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jaha, så allt där på ön är inte fantastiskt stort och häftigt, som vulkanen ;-) Sagra della Nespole är kanske något som "övervintrat" sig själv? Vad är det för frukt, påminner lite om plommon, tycker jag. Men fin bild på låsproblemet med scootern :-)
    Nåja, ni fick en utflykt. Med lite oväntade inslag...
    Ha en skön söndag.

    SvaraRadera
  4. hahaha Fasiken, var jobbigt med moppen där. Dra av hjulet t.o.m. Din sambo kan inte ha varit glad.

    Den där känslan av att något inte är mycket att se/ha när man går på tillställningar känner jag igen...

    SvaraRadera
  5. Synd att det inte var mer att se.. Då hade du kunnat gå en runda till när dom fixade låset ;)

    Ha en bra dag!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  6. Nespole är en stenfrukt, med en stor kärna i mitten. Jag kan inte riktigt förklara hur den smakar...

    SvaraRadera
  7. Klantiga karlar finns det gott om :o)
    Nu blir jag avundsjuk. Jag älskar nespole och dom existerar ju inte här i Sverige tyvärr :o(
    Ska försöka få med mig en liten planta där nerifrån någon gång. Dom borde ju kunna växa här i Sverige eftersom dom inte kräver så mycket värme.
    Kramar Annika

    SvaraRadera
  8. hihi, skruva loss hela hjulet :)
    Jag har nog heller aldrig smakat på nespole...

    Kram på dig

    SvaraRadera
  9. Vilken otur!

    Här finns det också nespole men de kallas níspero på spanska. Vad roligt att det finns så många produkter gjorda på frukten. Det hade jag aldrig sett förut.

    SvaraRadera
  10. Nu har jag varit här inne o läst för jag blev nyfiken på er citronodling...
    Förstår att ni har gått igenom något oerhört svårt och smärtsamt... det finns ju inget att säga. Men fint att du skriver om det. Det kan hjälpa inte bara dig själv, utan någon annan...
    Sköt om dig!!

    SvaraRadera