tisdag 2 juni 2009

Savoca - Land of the Godfather

Savoca är en söt liten bergsby som ligger ovanför Santa Theresa (kusten mellan Messina och Giardini Naxos), som är mest känd för att en scen i Gudfadern I spelades in på byns lilla bar.
Det var flera år sedan jag var där sist. Ett nytt besök för någon vecka sedan gjorde mig faktiskt lite besviken. Det kändes inte alls lika genuint och mysigt som för några år sedan, även om det inte skett några stora förändringar.

En ny bar har öppnat på torget, och det är väl egentligen den enda förändringen som jag rent fysiskt kunde se. Det tråkiga med den här baren är att den verkar vara mest inriktad på turister, med försäljning av allsköns pryttlar med bilder från Gudfadern på. T-shirts, kepsar, förkläden, nyckelringar... you name it...

Savoca - Land of the Godfather

Varför då? För att EN enda liten scen spelats in här? Ni kanske minns i början av filmen, när sonen skickats tillbaka till Sicilien? Först ser man hur han vandrar i bergen med några andra. De får syn på en vacker flicka... När dom sedan sitter på baren pratar dom om flickan, och ägaren till baren blir arg. Det är nämligen hans dotter dom pratar om...

DEN scenen är det som är inspelad i Savoca....

Scenen är inte ens inspelad på den bar som säljer alla dessa prylar... Nej, den är inspelad på Bar Vitelli. En bar med anor. En mycket gammal bar. Här härskar Signora Maria, som sägs göra den allra bästa citrongranitan på hela ön. Jag såg inte till La Signora vid det här besöket. Kanske var det en av hennes döttrar som serverade...

Inne i baren är väggarna fyllda av foton både från själva inspelningarna och som här nedan, från filmen. Jag vet att Signora Maria gärna berättade om den tiden, när byn var full av kameramän, tekniker, skådespelare, regissörer och sminköser. Jag vet inte hur länge teamet uppehöll sig i Savoca, men jag kan tänka mig att det egentligen bara rör sig om ett fåtal dagar... Tänk att ett par dagar kan förändra en liten by för all framtid...

Är man en hängiven Gudfadernfantast gör man dock klokt i att prioritera andra platser på ön. Inspelningsplatserna från dom 3 filmerna är många, och dom flesta är långt mer intressanta än sömniga lilla Savoca, även om det är en otroligt mysig och vacker liten by som bjuder på hänförande utsikt.

Vi hade tänkt att besöka Cappuccinerklostret med sina katakomber där man kan se mumier, men när vi kom var det inte öppet trots att det enligt anslag utanför skulle vara det. När vi var på väg tillbaka till bilen lite senare på dagen var grindarna öppna, men alla dörrar igenbommade... Peppe knackade på, och när vi precis var på väg att gå därifrån kom en ganska sur dam ut med boken som man måste signera i innan man får gå in. Inträdet är gratis men bidrag mottages givetvis tacksamt. Vi gick inte in trots allt. Jag har sett mumierna förut och eftersom man plötsligt inte får fotografera längre (inte ens utan blixt), vilket man fick göra förut, så var det inte så intressant, och Peppes intresse för mumier är minst sagt lågt...
Damens förklaring till att man inte får fotografera mumierna är att man ska visa respekt för dom avlidna... och det hade jag helt klart köpt om det rörde sig om någon som nyligen avlidit, men det här är 300-400 år gamla MUMIER....
Jag tror inte dom bryr sig.

18 kommentarer:

  1. wow fina bilder du tar ^^
    Det måste ha varit kul där!

    SvaraRadera
  2. Läser om dina änglabarn. Mitt hjärta blöder.

    Din blogg är fantastiskt fin. Men det är svårt för mig att läsa den bruna texten mot det svarta.

    Är det något du kan ändra?

    Inger
    http://blogg.aftonbladet.se/halloj

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen dina skildringar av "din" ö, som jag aldrig har besökt. Underbara foton också:)
    Jag blir sugen på att uppleva denna ö själv, så den har definitivt hamnat på min lista.

    Ha det gott.

    Camilla

    SvaraRadera
  4. Va intressant det där. Ibland levs det länge på berömmelse även om det var en kort tid.
    Kul det där med att respektera de döda mumierna- efter så många år borde det väl vara okej.

    SvaraRadera
  5. Wow! Intressant!! Ja, det ser i alla fall helt klart mysigt ut där!!

    SvaraRadera
  6. Jag skäms... har inte sett en enda Gudfadern-film. Men det gör inte dina bilder mindre vackra!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder och jag njuter av att läsa det du skriver. Känns härligt att kunna få ta del av det här borta i Sverige.:)
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrig sett en mumie.. fast jag tror inte heller att dom riktigt bryr sig om dom hamnar på kort, speciellt inte om det var ok förut ;)

    Det låter som om ni haft en mysig utflykt i varje fall.

    Underbara bilder!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  9. Du borde få någon sorts turistinformationspris av öns styrande, för bättre reklam än det du gör går knappast att finna. När man ser dina bilder så vill man dit.Så otroligt vackert.kram från nord. ps. Nu har jag skördat mina första zuccinisar för i år så nu är det sommar..

    SvaraRadera
  10. Första gången vi var på Sicilien 1979 var vi i Savoca och då besökte vi också Cappuccinerklostret. Sen har det inte blivit av att åka tillbaka dit. /Ingrid

    SvaraRadera
  11. Tycker det såg jättemysigt ut jag... Men efter en regning dag i Östhammar så ser allting så exotiskt ut.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Fina bilder och informativ text. Härligt inlägg för en älskare av de två första Gudfadernfilmerna! Nästa öbesök måste inkludera ett besök där i Savoca. Vad heter lilla byn med kyrkan där en annan scen från Gudfadern spelades in?

    SvaraRadera
  13. Erik: Det är Forza D´agro... några bergstoppar innan Savoca om man kommer från Giardini ;o)

    SvaraRadera
  14. Många av de döda är faktiskt inte mer än ca 100 år. Den lilla flickan t ex dog på 30-talet tror jag

    SvaraRadera
  15. Anonym: Den lilla balsamerade flickan finns i Palermo, inte i Savoca och hon balsamerades långt efter att balsamering blivit förbjudet, så det är bara hon som är så "ung"...

    SvaraRadera
  16. Det har du så rätt i. Blandade ihop platserna. Sorry

    SvaraRadera
  17. Tack Pysen! Visst finns det fler platser på ön där Coppola filmade?! Du kanske skulle starta Gudfadernresor? Du kan ju detta!

    SvaraRadera
  18. Va vackert husen låg på berget där.

    Allt för lite turism kanske då ja... Tråkiga är ju att det många gånger inte alls är lika kul för lokalbefolkningen.

    SvaraRadera