onsdag 3 juni 2009

Helgonfester hit och helgonfester dit

Helgonet på bilden har inget med blogginlägget att göra... ;o)

Jag hade tänkt att vi skulle åka till Messina idag och hämta ut min journal och svaren på blodproven och sedan träffa professoressan. Jag ringde till kontoret där man hämtar ut journaler i förra veckan för att kolla om min hade kommit, och fick då beskedet att den skulle komma på fredagen. Eftersom vi befinner oss på Sicilien, och eftersom man blir klokare med tiden, tänkte jag att det var lika bra att ringa dit och dubbelkolla att den verkligen kommit, så att vi inte sitter och åker till Messina i onödan.
Det var ju en himla tur det. Idag firas nämligen Messinas skyddshelgon och det är röd dag... men bara i Messina... Sånt är ju lätt att hålla reda på, eller hur? Tur att damen i telefon var av den vänliga sorten som var noga med att poängtera att jag kan hämta journalen från och med torsdag...
För även om professoressan jobbar idag är det ju ingen mening med att träffa henne om vi inte har med oss journalen och provsvaren...
Nåja... nästa vecka kanske?

20 kommentarer:

  1. jag kan inte annat än att hålla med om att det är mycket helgonfester hit och dit ;)
    Hoppas du kan träffa henne nästa vecka då, så att det inte är något annat helgons tur att firas eller bäras omkring med ;o)

    Ha en bra dag!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Ja jisses... tur att du vant dig vid hur det fungerar och inte hetsar upp dig i onödan..

    SvaraRadera
  3. Tur att du har koll på läget dvs ringa innan.
    Är det bara nu det är mycket helgonfester eller är det något som pågår året runt?

    Ha det gott

    Camilla

    SvaraRadera
  4. Camilla: Det är nog högsäsong just nu, men det firas helgon lite här och där året runt

    SvaraRadera
  5. Ja, inte lätt om du får tampas med lokala helgdagar. Via jobbet har jag mycket kontakt med flera orter/företag i Indien. Det landet har väldigt många helgdagar. Utöver en drös nationella, så finns det många som styrs beroende på religiös tillhörighet utöver dessa nationella. Många helgdagar blir det! Detta system med lokala helgdagar gäller väl hela Italien. Minns från en resa att allt stod i princip stilla i en stad söder om Rom, mitt i veckan. Vi åkte till annan ort och där var det full fart, precis som vanligt. ;-) Här i Sverige försvinner snart alla helgdagar, flyttas till weekend istället för att "störa" arbetsveckorna. Så kan det bli i landet Lagom. :-) Jag skulle gärna ha mer helgdagar mitt i veckan eller styrda av datum! Inte detta anpassande. Hoppas du snart får dina provsvar.

    SvaraRadera
  6. Vilken tur du ringde då! Hur ska man som vanlig dödlig kunna hålla reda på allt. HAde det inte varit röd dag hade det säkert varit något annat - sciopero t ex :)

    SvaraRadera
  7. Ja det var värst. Tur att du kollade upp det men vad jobbigt att det är så himla mycket färande och flygande och hit och dit.. Hoppas det blir nån ordning nån gång..

    SvaraRadera
  8. Det gäller att vara tålmodig!

    Det var ju tur att du kollade innnan ni gav er iväg, men du har ju varit på Sicilien så länge nu så du vet hur det fungerar. /Ingrid

    SvaraRadera
  9. Hej !!!!!!
    Ja,man ska inte ha bråttom i det här landet,inte.......!!!!!!!!
    Hoppas du är okej.....
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  10. Håhå ja, ja... Lite annorlunda mot Svedala, fast man kan ju få vänta läänge på sjukvården här med. Hoppas allt går bra nästa vecka då!

    SvaraRadera
  11. Inte bara fester hit och dit, utan man kan aldrig vara säker på att saker kommer när de ska ändå. Orsakerna är oändliga i detta land!
    Kram ☺

    Ps. Har väldigt lite tid just nu, men jag finns här hela tiden. ♥

    SvaraRadera
  12. Ja vilken tur att du ringde och dubbelkollade... :)

    Mvh/Åsa

    SvaraRadera
  13. Ja det verkar vara mycket av helgonfester:=)
    Och jag säger också; tur att du kollade!*ler*
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  14. Om jag inte minns fel så var det lite sådanna lokala firanden i Spanien också när vi bodde där på somrarna. Det var svårt att få reda på och så åkte man dit och så var det stängt.
    Hoppas det nu blir av snart i vilket fall, så ni slipper vänta längre på provsvaren.
    Jag väntar med spänning själv. Kram!

    SvaraRadera
  15. Hej !!!!!
    Tittar bara in o säger hej ......
    Tänker på dig,du vet......
    Kram,
    Monica

    SvaraRadera
  16. Ja det verkar som om det är mycket sånt där nere. Men vilken tur att du var så klok att du ringde o kolla. Men ni får ha en skön helg

    Kram

    SvaraRadera
  17. Jamen visst är det klurigt med alla dessa lokala helgdagar. Himla tur att du ringde. Det hade säkert inte jag gjort.

    Kram

    SvaraRadera
  18. SV: Det finns liksom ingen ände på detta festande ;) Det är ju roligt oxå men... du har rätt jag behöver nog den här natten till sömn :)

    Hoppas allt är bra.
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram Ingela

    SvaraRadera
  19. Känner så väl igen det från Spanien. Enligt kalendern är faktiskt Spanien det europeiska land med minst nationella helgdagar. Kanske tur det för med fler nationella- och alla lokala helgdagar blir det inga "vanliga" dagar över.

    SvaraRadera