fredag 17 juli 2009

Sicilien i ett nötskal...

Häromkvällen när vi skulle åka hem från Castelmola såg vi en stor skylt om en fotoutställning som hölls av FotoClub Naxos. Jag blev eld och lågor, jag visste ju inte ens att det fanns en fotoklubb här, så när vi kom hem började jag söka info på nätet.
Jag hittade en hemsida för klubben, men insåg snart att den var ganska oaktuell. Mycket riktigt, vid en närmare titt såg jag att senaste uppdateringen ägde rum 2003...
Jag kollade vidare och hittade i alla fall datum för utställningen, men som vanligt inga öppettider eller någon adress...
Idag på eftermiddagen åkte jag upp till Castelmola för att kolla läget, jag tänkte att det borde ju vara någon från klubben där på utställningen. Döm om min förvåning när jag kom upp och såg att den jättestora skylten var borta!!
Jaha... vad gör jag nu då? Jag bestämde mig för att gå bort och hälsa på Karin och Ciccino på pizzerian när jag ändå var där. Frågade om utställningen men den hade de inte hört talas om... Snälla Karin följde dock med mig på en liten tur i byn för att ta reda på mer. Till slut fick vi reda på att nyckeln fanns på polisstationen och att det oftast är en dam från kommunen som går dit och öppnar !?!
Nåja, killen på polisstationen följde med oss till lokalen och öppnade för oss, lämnade oss där och sa att vi kunde låta det stå öppet när vi var färdiga.
Inne i lokalen fanns så klart ingen information alls om hur man kan komma i kontakt med fotoklubben... Alla foton (som var på temat gamla hantverk och yrken) var tagna av samma person och de såg ut att ha några år på nacken...
Ni som följt mig ett tag vet att jag inte är någon skrytsam person, men jag kan utan att skämmas säga att vissa av mina bilder är bättre än de jag såg på utställningen...

Jag undrar jag hur aktiv den här klubben egentligen är??

6 kommentarer:

  1. Ja i ett nötskal. Varför göra saker enkla och informera. När det går att krångla till. Hur många i Sverige tror du skulle komma på att de kunde gå till polisen och få upplåst till en utställning.Information är inte deras starka sida eller planering.De måste tycka det är superperfekt i Sverige så det är snudd på skrämmande.Det finns en guidebok en Italienare skrivit om Sverige den skulle jag vilja läsa..

    SvaraRadera
  2. Hihi, ja, fotoklubben verkar ju inte jätteaktiv! Kanske läge att starta en konkurrerande fotoklubb!!!!

    SvaraRadera
  3. Vad nyfiken jag blir på vem som ställde ut skylten! Måste ju ha varit personen som tagit korten, eller damen från kommunen eller kanske polisen... :)

    Jag håller med föregående talare om att du borde fixa en egen utställning!

    SvaraRadera
  4. Vad synd! För det skulle ju vara jätteroligt att träffa fotointresserade ibland. Men du kanske kan starta en egen fotoklubb? Jag ska nog försöka komma med något liknande när jag flyttar hem.
    Må så gott!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Du får väl ta och styra upp det där. Ta över och ställa ut dina bilder istället. Skulle säkert bli succé, speciellt om det är ett gäng gamla gubbar som är med i fotoklubben. ;)

    Jag skulle i allafall komma på stört om du ställde ut dina fina bilder. :)

    SvaraRadera
  6. Jösses, jag undrar om inte Alaksa är nästan lite samma....

    SvaraRadera