lördag 15 augusti 2009

Kvällspromenix i Taormina

Ikväll har vi varit på en liten promenix i Taormina. Defintivt inget bra val av dag, det är ju ferragosto och precis alla har semester (bortsett från de som arbetar inom turismen så klart) och på nyheterna häromdagen sa de att italienarnas favoritresemål den här helgen är.... tadam... Sicilien! Gissa om det var trångt!

Jag vet ju att utan turister så skulle många byar och mindre städer här på Sicilien fullständigt dö ut, men när jag möts av den syn som jag möttes av idag när jag åkte längs strandpromenaden blir jag smått upprörd... Eller, smått är att ta i, jag blir förbannad rent ut sagt!
Här är det tradition att packa med sig halva bohaget och spendera kvällen och natten på stranden, och det är ju helt okej. Men kan de inte ta med sig sitt skräp när de packar ihop sig och åker hem?? Det såg fortfarande ut som värsta sopberget när jag åkte förbi kl 8 nu ikväll... Flaskor, plastmuggar, plasttallrikar, papper och jag vet inte vad...
Fy fan. De borde skämmas!!

10 kommentarer:

  1. Det är verkligen fascinerande att se italienarnas strandliv. De bygger sig "två rum och kök" brukar Eva säga.

    Skräpet bekymrar de sig inte om, det får någon annan ta hand om.

    Ha en fin dag!/Ingrid

    SvaraRadera
  2. filma och skicka in till striscia!!

    SvaraRadera
  3. Hittade hit från en annan bloggare, vilken fin blogg! :) Läser ditt "om mig" och sänder en kram, vad svårt ni haft det.. Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Det slog mig också att det lämnades kvar så mycket skräp. Väldigt synd!

    För övrigt en väldigt vacker bild!

    SvaraRadera
  5. Samma skit här, men när Italienarna kommer. Hela Augusti är ett kaos. Annars är stränderna väldigt städade och folk plockar med sig...(blir det dryga böter). Sen hur det ser ut för övrigt i naturen är ett annat diskussionsforum..:=/

    SvaraRadera
  6. Vad är det med sydlänningar och deras motvilja till att hålla rent efter sig. Jag åker inte till stranden på sommaren om jag inte måste. Sanden är full med skit och i vattnet kan du dyka på både det ena och det andra. Tacka vet jag hösten när turisterna åker hem.

    För övrigt är dina bilder lika underbara som vanligt. Vad använder du för kamera?

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag kan bara hålla med - fy f*n för folk som inte kan plocka med sig sin skit när de lämnar stranden. Vad tror de soptunnorna är till för!!??!

    SvaraRadera
  8. Trist det där med skräpet på stranden. Har samma "problem" på Sjöberget vårt. Gamla engångsgrillar och en massa krossat glas. Härligt foto på torget i Taormina. Skulle gärna stå där ovanför trädgården och "trängas". Finns det s.k. varuhuset kvar på höger sida på andra sidan porten? En lustig butik där det mesta och inget verkade finnas...

    SvaraRadera