tisdag 11 augusti 2009

Polpette di Melanzane (Aubergine-biffar)

Jag har inget exakt recept på den här rätten, eftersom vi höftar lite grann, men här är ungefärliga proportioner:
  • 2 kg aubergine
  • 500 gram riven parmeggiana eller liknande ost
  • 100 gram ströbröd
  • 6-8 ägg
  • basilika
  • salt
  • olja att steka i

Börja med att skiva auberginen på längden om de inte är så stora eller på tvären om de är "tjockisar". Strö över salt (lite mer än vad du skulle strö på en köttbit som ska grillas) och lägg de i ett durkslag. Låt stå 2 timmar så att saltet drar ut vätskan.
När vätskan dragits ut sköljer man av skivorna och torkar de noga.

Blanda ost, ströbröd och basilika i en bunke. Blanda sedan ner ägg tills du får en lagom konsistent (den ska sitta kvar på skeden när man håller den upp och ner, alltså ganska fast)

Stek alla skivorna på ena sidan i olja (det går åt en del...)

När alla skivorna är stekta på ena sidan lägger du tillbaks de i stekpannan med den stekta sidan uppåt, brer på ett lager av oströran och lägger på en skiva aubergine ovanpå (med stekytan neråt) och stek på medelvärme tills röran stelnat helt och aubergine-skivorna har fått fin färg.

Voila!

Vi äter de ofta bara som de är, men det är säkert godare med en sallad till.
Vi tycker de är godast när de har svalnat lite, nästan ljumna.

Vi gjorde så här mycket eftersom vi har så mycket aubergine i trädgårdslandet och ska testa om det blir bra att frysa in "biffarna". De är ganska mäktiga och de flesta nöjer sig nog med 3-4 stycken till middagen.

13 kommentarer:

  1. ÅÅÅ Vad det ser gott ut .. och jag som är så hungrig !!!! Måste testa detta till helgen ... // kram Anna

    SvaraRadera
  2. Hej

    Gud så gott det såg ut, det måste jag helt klart prova.
    Jag gillar aubergine men har aldrig hittat något kul att göra med dem, förren nu!

    Kram Wojtan

    SvaraRadera
  3. Mums, vad gott! Undrar om jag kan komma på något bra att byta osten mot, så att mjölkallergikerna här kan äta...

    Såg att du efterfrågade frysbara auberginrätter förresten. Jag gör något som jag kallar grekisk lasange (som de säkert inte alls lagar där) där jag istället för lasangeplattor använder tunnt skuren aubergine. Sen kör jag lite olika emellan, t ex spenat och fetaost, eller tomatröra (pytsa i vad du vill, grönsaker, kött, svamp osv) och så fetaost. (De kan äta fårmjölk, därav fetan. Du kan naturligtvis byta den mot någon annan smarrig ost.)

    SvaraRadera
  4. Ponder: Det kanske går bra med smulad feta? Jag har i och för sig aldrig testat att värma den, men om du steker på skivorna på båda sidorna innan du lägger i smeten så behöver det ju bara ligga i stekpannan en liten stund så att det "klistrar" ihop sig...

    Tack för tipset! Får testa det när nästa lass kommer in ;o)

    SvaraRadera
  5. Vad gott de såg ut att vara, tack för tipset! =)
    Kram Elenor

    SvaraRadera
  6. Låter grymt gott. Passar säkert superbra till den diet jag måste sätta mig själv på efter den här sommaren ;) Skämt å sido så älskar jag aubergine så det här kommer jag helt klart att testa.

    SvaraRadera
  7. Det låter jättegott! Det ska jag testa någon dag.
    Vi brukar göra en gratäng där man varvar aubergineskivor med en god tomatsås och mozarellaost. Men man kan ju ta den ost man tycker om.
    Sen bara låta den stå i ugnen tills skivorna är mjuka och osten fått färg.
    Då gör jag lika som dig och saltar och sköljer dem innan jag varvar med sås och ost.
    Tack för tipset!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Så gott! Jag älskar aubergine! Det här måste jag prova.

    SvaraRadera
  9. Åh, vad gott det verkar! Tack för receptet! Det ska jag verkligen testa!!!

    SvaraRadera
  10. Haha, tackar! ;)
    Wojtan, googla "chachouka including aubergines" så får du goda recept på en nordafrikansk gryta. En del använder inte aubergine så därav den långa sökfrasen. Själva använder vi inte ägg vilket ingår i många recept. Så är det ju med grytor.
    Ponder, det låter som moussaka du lagar :)

    SvaraRadera
  11. Oj, vilket härligt recept. Ska testas....nu! Hungrig!

    SvaraRadera
  12. Melanzane är alltid supergoda. Om du vill göra "polpette" du kan koka dom i vatten, och sedan "frullale". Då kan du blanda med strobröd och basilika och göra "polpette". Till slutet kan du steka dom. Jättegoda!

    p.s. förlåt för mixen mellan italienska och svenska : )

    SvaraRadera
  13. Så smarrigt.... det här måste jag prova.

    SvaraRadera