fredag 14 augusti 2009

Turister, turister, turister.. Överallt turister!

Den här synen är för tillfället ett minne blott...

Imorgon är det "ferragosto" här i Italien, sommarens höjdpunkt för många. I stort sett alla som inte jobbar inom turismen är lediga och man åker gärna till havet åtminstone för några dagar i samband med den här helgdagen... Behöver jag säga mer?
Det är stört omöjligt att ta sig fram, matbutiken är överfylld av folk och många varor är slut, trafiken står i stort sett still och det vore ett mirakel om man ens hittade en plats att parkera sin CYKEL på just nu!
Egentligen borde man ha åkt i väg och provianterat redan i måndags, för att sedan hålla sig inne till mitten av nästa vecka! Jag var ute igår på förmiddagen och skulle uträtta några ärenden... Några av de fick jag gjort, men efter att ha suttit fast i bilköer ett tag vände jag och åkte hem igen. Det får vänta tills det lugnar ner sig lite igen :o)

12 kommentarer:

  1. Det låter smått kaotiskt... Håll dig hemma du ;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så är det att bo på en turistö! Man får hålla sig hemma när det är som värst.

    Här är turistsäsongen nästan slut nu, några veckor till är det väl lite snurr, sen är det definitivt höst och allting stänger igen. Det känns lite trist att vår säsong är så kort. /Ingrid

    SvaraRadera
  3. Ja men nått ska ni väl ha för att ni bor så vackert, eller?! ;)

    Hoppas du slipper ge dig ut bland "byket" något mer innan de drar tillbaka. Jag skulle bli helt vansinnig känner jag... Kanske därför vi aldrig åker på semester när det är högsäsong? ;)

    SvaraRadera
  4. Ponder: Jaja, nu ska vi inte vara såna ;oP Att inte åka på semester i högsäsong är en mycket god ide!

    Ingrid & Ponder: Man borde åka härifrån i augusti egentligen... till nåt land där de inte firar ferragosto ;o)

    SvaraRadera
  5. Vi var i Giardini-Naxos den 28/7 och en vecka framåt. Då förvånades vi över att det var så pass ledigt som det ändå var. Förmodligen var det skönt att vi inte åkte senare för även som turist är lagom bäst!

    För övrigt en härlig ö som jag gärna skulle återvända till!

    SvaraRadera
  6. Skònt att de flesta àker ikvàll till stan fòr att fòrebereda Ragusas stòrsta religiòsa fest, San Giovanni, som bòrjar den 19:e. Ska bli kul att se detta spektakel.

    SvaraRadera
  7. Ja, tänk att de där turisterna är så besvärliga, om man inte är en själv förstås:)

    Här i Stockholm kan man bli skvatt galen när man ska ta sig någonstans och en skock människor tar upp hela rulltrappan utan att lämna plats för gående eller stannar hux-flux på gatan för att konsultera karta, ta en bild eller bara snacka.... skulle väl aldrig jag göra:)

    SvaraRadera
  8. Har varit i Allasio( tror det stavas så) en gång, där var stranden som en sardinburk...huga, men italienarna såg ut att trivas med varann;)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Det är bara att konstatera att du bor på ett väldigt eftersträvansvärt ställe. Och det kan ju inte vara så dumt. Utom just nu kanske då...
    Ikväll ska vi äta dina auberginer.

    SvaraRadera
  10. Det är helgdag även här pga Maria Himmelfärd. Den helgdagen hade jag aldrig hört talas om innan jag flyttade utomlands. Men IKEA i Metz (Frankrike) har öppet imorgon. Blir nog en tur dit. En lördag utan shopping är en förlorad lördag... för mig :-).

    SvaraRadera
  11. Oj, oj - håller er hemma låter det som. Som "Stockholmsveckan" på Gotland ungefär...

    SvaraRadera
  12. Å jag fick ju omedelbar lust att komma & turista där ;D

    Vilken härlig sydhavs blogg du har!!

    Kram från en annan utlands Svenska

    SvaraRadera