lördag 12 september 2009

Citronkyckling

Idag testade jag ett nytt recept, busenkelt, snabbt och hemskt gott, om än lite färglöst.
Jag hade nog föredragit pasta eller ris till istället för sallad som det stod i receptet, och för färgens skull slänger jag nog i någon grönsak nästa gång...

För 4 personer (enligt receptet, det blev inte mycket kvar och vi är bara två...) behöver man:

5 kycklingbröstfileér, skurna i bitar
matolja
1 msk hackad fransk dragon (det hade jag inte så jag tog oregano istället, det gick bra det med)
2.5 dl grädde
1 msk citronsaft
salt
vitpeppar
svartpeppar

Hetta upp en stekpanna eller en wokpanna med olja, stek kycklingbitarna och strö över lite vitpeppar. (Jag stekte lite i taget för att inte pannan skulle svalna av för mycket). Lägg över kycklingen i en kastrull och rör ner dragon (eller som i mitt fall oregano) och häll på grädden.
Låt puttra 3-4 minuter och rör sedan ner citronsaften och smaka av med salt och svartpeppar.

Voilá!

Enligt receptet passar rätten bäst med en grönsallad och smörslungade nudlar... Jag skulle nog ha tyckt det var gott med ris eller pasta som sagt, och någon grönsak för att få lite färg...

5 kommentarer:

  1. Kycklingbröst är ju helt perfekt snabbmat. Jag brukar ha i röd o grön paprika och kanske lite brynt svamp också och så ris till, men jag är säker på att din gryta smakade jättegott. /Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag har ett liknande recept men brukar pytsa i lite soja för att få färg. Själv är jag inte så förtjust i dragon utan väljer gärna basilika.

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut.. Man kan ju alltid göra sin egen variant med grönsaker för färg som du säger :-)

    SvaraRadera
  4. Låter supergott. Jag är hungrig som bara den just nu. Väntar på att gryta ska bli klar.

    SvaraRadera
  5. Vad enkelt - och gott låter det med. Fast som du säger skulle det nog vara gott med t ex ris till!

    SvaraRadera